1. Fastsættelse af mødeplan for økonomiudvalget i 2005
Sagsfremstilling:
Der foreslås følgende mødeplan:
Tirsdag den 11. januar 2005
Tirsdag den 25. januar 2005
Tirsdag den 22. februar 2005
Tirsdag den 5. april 2005
Tirsdag den 3. maj 2005
Tirsdag den 7. juni 2005
Tirsdag den 2. august 2005
Tirsdag den 27. september 2005
Tirsdag den 25. oktober 2005
Tirsddag den 6. december 2005
Alle møder begynder kl. 14.00.
Beslutning i Økonomiudvalget den 30. november 2004
Fraværende: Ingen.
Godkendt.
2. Ændring af bilag 14 til kasse- og regnskabsregulativet om registrering af visse aktiver.
Sagsfremstilling:
Der foreligger forslag til ændring af bilag 14 samt nyt bilag 14 A til kasse- og regnskabsregulativet.
Bilaget indeholder bestemmelser om af visse af kommunens aktiver, herunder også vedligeholdelse af anlægskartoteket.
Det ændrede bilag er en konsekvens af kommunalbestyrelsens beslutning af 5. august 2004, hvori der er fastsat regelgrundlag for registrering af fysiske aktiver.
Det nye bilag 14 og underbilag erstatter det hidtidige bilag 14 med tilhørende underbilag, der på utidssvarende måde stiller meget detaljerede krav om opgørelse af inventar og beholdninger.
Økonomichefen indstiller, at forslag til ændring af bilag 14 med tilhørende underbilag godkendes.
Beslutning i Økonomiudvalget den 30. november 2004
Fraværende: Ingen.
Godkendt.
3. Jordforsyning - boligformål, status og planlægning
Sagsfremstilling:
Med henblik på prioritering af tiltag på byudviklingsområdet har Teknisk Afdeling, i et notat af 15. november 2004 med tilhørende oversigtsskemaer samt kortbilag for kommunens 6 centerbyer, gjort status og anbefalet iværksættelse af forskellige initiativer til fremme af bosætningen i kommunen.
Initiativerne kan opdeles i
Grundsalgsfremmende aktiviteter, herunder fremstilling af præsentationskatalog over eksisterende og planlagte nye kommunale udstykninger / byggegrunde,
Lokalplanlægning af nye kommunale og private udstykninger / byggegrunde, og
Iværksættelse af byggemodningsaktiviteter, herunder færdiggørelse i ældre udstykningsområder.
Det skal bemærkes, at der i investeringsoversigten for 2005 – 2008 ikke er afsat midler til nye arealerhvervelser og byggemodninger.
Notat med bilag beror i sagen.
Kommunaldirektøren indstiller,
at der udarbejdes et nyt koncept på salgsmateriale, herunder et nyt præsentationskatalog over salgbare og planlagte nye boligområder,
at der i henhold til aftale med privat lodsejer gennemføres lokalplanprocedure primo 2005 for planlagte jordbrugsparceller i Bønnerup,
at der indledes forarbejde til iværksættelse af lokalplanprocedure i løbet af 2005 for henholdsvis
Gjerrild område 06-3-B, Grenaavej og
Fjellerup område 05-4-B, Åsbjergvej, samt
at der ved udarbejdelsen af budgetforslag 2006 igen afsættes beløb til byggemodning, herunder til færdiggørelsesarbejder i udbyggede ældre og delvis bebyggede nyere kommunale udstykningsområder.
Beslutning i Økonomiudvalget den 30. november 2004
Fraværende: Ingen.
Godkendt.
4. Delvis revision af kommuneplanen - Ginnerup, jordbrugsparceller
Sagsfremstilling:
Ejendommen matr.nr. 3e Fannerup By, Ginnerup har skiftet ejer. Den nye ejer af matr. nr. 3e Fannerup By, Ginnerup har meddelt, at han ikke er interesseret i, at der kan etableres jordbrugsparceller på arealet. Dette begrundes i at ejeren selv skal benytte arealet til landbrugsmæssig drift, og at der på grund af arkæologiske forekomster vil kunne forventes store udgifter til forundersøgelser, inden eventuelle jordbrugsparceller vil kunne bebygges.
Bilag: Bilag 1, oversigtskort og beskrivelse.
Kommunaldirektøren indstiller, at området ikke medtages i det kommende forslag til delvis revision af kommuneplanen.
Beslutning i Økonomiudvalget den 30. november 2004
Fraværende: Ingen.
Godkendt.
5. Boligbyggeri - 2005
Sagsfremstilling:
Socialministeriet har med brev af 23. november 2004 anmodet om indberetning af kommunernes ønsker om støttet boligbyggeri i 2005.
Boligtyperne omfatter:
• Almene familieboliger
• Almene ungdomsboliger
• Almene ældreboliger
• Renovering af ungdomsboliger.
I år skal der ikke ske indberetning om støttede private andelsboliger, idet støtten til opførelse af denne boligtype ophører med udgangen af 2004.
Borgmesterkontoret skal oplyse, at der i budgettet for 2005 ikke er afsat beløb til formålet (indskud i Landsbyggefonden).
Kommunaldirektøren indstiller, at der ikke fremsendes ønsker om støttet boligbyggeri for 2005.
Beslutning i Økonomiudvalget den 30. november 2004
Fraværende: Ingen.
Anbefales.
6. Ligningsplan for 2005 - Selskabsbeskatning
Sagsfremstilling:
Grenaa Kommune fremsender ligningsplan for planperioden 1. januar til 31. december 2005 for selskabsbeskatningen i Grenaa, Nørre Djurs, Rosenholm, Rougsø og Sønderhald kommuner.
Jfr. § 4 i samarbejdsaftalen mellem de 5 kommuner om selskabsligningen, skal ligningsplanen godkendes af byrådet i Grenaa og efterfølgende sendes til efterretning i kommunalbestyrelserne i Nørre Djurs, Rosenholm, Rougsø og Sønderhald kommuner.
Byrådet i Grenaa har godkendt ligningsplanen den 16. november 2004.
Skatteinspektøren indstiller, at ligningsplanen tages til efterretning.
Beslutning i Økonomiudvalget den 30. november 2004
Fraværende: Ingen.
Anbefales.
7. Ansøgning fra Rimsø-Emmelev Vandværk om kommunelån til vandforsyningsprojekt
Sagsfremstilling:
Rimsø-Emmelev Vandværk har planlagt at etablere en forsyningsledning til ejendomme på Birkedalsvej, der er beliggende i vandværkets zone 2-område.
I alt 15 ejendomme tilbydes at blive tilsluttet vandværket, heraf har 2 p.t. givet endeligt tilsagn. Tilslutningsafgiften er 31.400 kr. ekskl. moms pr. ejendom.
De samlede udgifter i forbindelse med projektet er opgjort til 381.000 kr. ekskl. moms.
Der ansøges om et kommunelån på 300.000 kr. med en tilbagebetalingstid på 10 år.
Det skal bemærkes, at det anførte lånebehov er maksimum og vil blive reduceret i forhold til det endelige antal tilsagn om strakstilslutning af potentielle ejendomme.
I sagen beror ansøgning med bilag, projekttegning samt Støtteregler vedrørende vandforsyningsformål.
Teknisk chef indstiller, at der meddeles tilsagn om et kommunelån på maks. 300.000 kr. med tilbagebetalingstid på 10 år, men at det endelige lånebeløb først aftales, når der foreligger en opgørelse af projektets samlede økonomi.
Beslutning i Økonomiudvalget den 30. november 2004
Fraværende: Ingen.
Det anbefales, at der ydes lån på højst 300.000 kr., og der til formålet gives en tillægsbevilling for 2005 på 300.000 kr. til funktion 8.20 Pantebreve, der finansieres af de likvide aktiver (eventuel difference i forhold til det eksakte regnskabstal for opgaven, reguleres ved budgetopfølgning).
8. Budgetopfølgning - november 2004 - Børne- og Kulturudvalgets område
Sagsfremstilling:
På baggrund af regnskabsrapporten pr. 30. september 2004 og vurdering af ressourcebehovet i den resterende del af regnskabsåret, ansøges der om tillægsbevilling/budgetomplacering for 2004 således:
Funktion Netto kr.
03.22.01 Folkeskoler 1.386.500
03.22.05 Skolefritidsordninger 54.000
03.22.07 Undervisning af børn med vidtgående handicap 520.400
03.38.76 Ungdomsskolevirksomhed 11.000
05.25.10
05.25.11
05.25.13 Dagpleje, daginstitutioner og klubber for børn og unge
Fælles formål, Dagpleje, Børnehaver
861.500
I alt 2.833.400
Specifikation af beløbene er indlagt i sagen tillige med begrundelser for de enkelte forhold.
Forvaltningsdirektøren indstiller, at ansøgningen godkendes og at beløbet finansieres af de likvide midler.
Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 25. november 2004
Fraværende: Ingen
Anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 30. november 2004
Fraværende: Ingen.
Anbefales.
9. Projekt 301509 Til- /ombygning Glesborg skole 2. etape - tillæg til anlægsbevilling
Sagsfremstilling:
Ansøgning om tillæg til anlægsbevilling på 660.000 kr. til projekt 301.509 Til-/ombygning af Glesborg skole 2. etape samt rådighedsbeløb for 2005 på 660.000 kr.
Den samlede anlægsbevilling udgør herefter 2.860.000 kr.
Beløbet skal bruges til færdiggørelse af projektet.
Rådighedsbeløbet finansieres via projekt 301.020 Folkeskolerne - udbygning og renovering.
Forvaltningsdirektøren anbefaler ansøgningen.
Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 25. november 2004
Fraværende: Ingen
Anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 30. november 2004
Fraværende: Ingen.
Anbefales.
10. Merindskrivning i børnehaverne - budgetomplacering
Sagsfremstilling:
Der er lavet opgørelse over merindskrivning i forhold til grundnormeringen i børnehaverne for 2004.
Børnehaverne tildeles ud over grundnormeringen et beløb på 33.000 kr. (2001-niveau) pr. årspoint. Beløbet skal dække samtlige driftsudgifter.
Der søges på den baggrund om budgetomplacering for 2004 inden for bevillingsniveau 05.25 Dagpleje og daginstitutioner således:
Åparkens Børnehave 198.900 kr.
Bønnerup Børnehave 110.600 kr.
Børnehaven Savværket 342.300 kr.
Fjellerup Børnehave 710.800 kr.
Glesborg Børnehave 72.000 kr.
Frihedslyst Børnehave 213.000 kr.
Merindskrivningspulje -780.000 kr.
Dagpleje -867.600 kr.
I alt 0 kr.
Forvaltningsdirektøren indstiller, at ansøgningen imødekommes.
Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 30. september 2004
Fraværende: Ingen
Tiltrædes.
Beslutning i Økonomiudvalget den 30. november 2004
Fraværende: Ingen.
Anbefales.
11. Budgetomplacering for regnskabsåret 2004 vedrørende hovedkonto 5.
Sagsfremstilling:
Ansøgning om budgetomplacering for regnskabsåret 2004 vedrørende hovedkonto 5.
MÃ¥ltema 1 Aktiv socialpolitik -1.206.000 kr.
Måltema 2 Døgninst. for børn og unge 943.000 kr.
MÃ¥ltema 4 Institutioner, sociale vanskeligheder 660.000 kr.
Måltema 5 Førtidspension og personlige tillæg -397.000 kr
Beslutning i Socialudvalget den 18-11-04
Fraværende: Gert Eriksen
Godkendt.
Beslutning i Økonomiudvalget den 30. november 2004
Fraværende: Ingen.
Anbefales.
12. Tillægsbevilling til hovedkonto 05 - Ældre og omsorg
Sagsfremstilling:
Ansøgning om tillægsbevilling for regnskabsår 2004 vedrørende hovedkonto 5 måltema 3, Ældre og omsorg på 1.466.000 kr. Tillægsbevillingen søges til dækning af merforbrug på 1.466.000 kr. på ældreplejens lønbudget. Heraf vedrører 777.000 kr. vikarkonti, som er i den decentrale ramme.
En arbejdsgruppe bestående af områdelederne på Nørrevang og Vestervang, plejehjemslederen på Voldby Plejehjem, den koordinerende områdeleder og lederen af Løn- og Personalekontoret har gennem længere tid arbejdet på at afdække problemfelter omkring merforbruget.
Merforbruget er begrundet i flere forhold bl.a.:
• Merudmøntning fra reguleringsordningen på 0,67 procentpoint, hvilket betyder en underbudgettering på ca. 200.000 kr.
• Arbejdstidsaftalerne mellem KL og Forbundet af Offentligt Ansatte samt Dansk Sygeplejråd indeholder en bestemmelser om optjening og afvikling af frihed for tjeneste i forskudt tid og på søgne- helligedage, hvilket medfører en forøget lønomkostning på ca 165.000 der ikke er medtaget ved budgetlægningen for 2004.
• Vikarressourcerne beregnes som 18% af de samlede normering og bevillingen inden for Nørrevangs og Vestervangs områder. Lederne inden for ældreplejens område vurderer, at de afsatte ressourcer ikke er tilstrækkelige til at dække afløsningsbehovet under sygdom, barsel, ferie og andet fravær. Med et sygdomsfravær, som ligger noget over gennemsnittet for kommunen er vurderingen korrekt.
• Elever indgår fuldt ud i normeringen, selvom de i en del af ansættelsesperioden er fraværende i forbindelse med skoleophold. Ved elevernes fravær dækkes den manglende normering af vikarressourcerne. En forespørgsel til andre kommuner har vist, at elever på ældreområdet sædvanligvis højst indgår i normeringen med en faktor svarende til deres reelle tilstedeværelse. Der er i normeringsplanen for 2004 regnet med 9 elever, men kommuner er pålagt at uddanne 10 elever pr. år, hvilket giver en ikke budgetteret merudgift på ca 75.000 kr.
• Ved budgetlægningen for 2004 blev det besluttet at nedlægge køkkenfunktionen på plejehjemmet Nørrevang og samle funktionen i Centralkøkkenet på Vestervang. Reduktionen af personaleressourcer skete således med virkning for hele budgetåret, selvom flere af de overskydende medarbejdere først fratrådte i løbet af foråret. Omkostninger ved fratrædelsesgodtgørelse beløber sig til ca. 450.000 kr.
Sammenfattende har der været et merforbrug på 775.000 kr. som følge af forhold, som der ikke i ældreplejen har været mulighed for at tage højde for.
Herudover har der været et merforbrug på vikarkonti, hvoraf en del er forårsaget af, at elever under skoleophold dækkes ind af vikarressourcerne, ligesom der har været et større fravær som følge af sygdom end forudsat ved budgetlægningen.
Der arbejdes videre med finde frem til en mere tidssvarende model for tildeling af ressourcer til ældreområdet, så der sikres sammenhæng med visitationsenhedens bevilling af personlig og praktisk hjælp.
Efter aftale om koordinerende områdeleder, er det aftalt, at et forventet overskud på 447.000 kr. fordelt med
• 91.000 kr. på Plejehjemmet Nørrevang og
• 356.000 kr. på Plejehjemmet Vestervang
medgår til finansieringen.
Notat fra arbejdsgruppen er vedlagt sagen.
Forvaltningsdirektøren indstiller at ansøgningen godkendes samt at beløbet finanseries med 447.000 kr. som anført og restbeløbet på 1.019.000 kr. finansieres af de likvide aktiver.
Beslutning i Socialudvalget den 18-11-04
Fraværende: Gert Eriksen
Anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 30. november 2004
Fraværende: Ingen.
Birthe van den Bos inhabil.
Anbefales - Direktionen pålægges at fordele tillægsbevillingen på centrale og decentrale lønkonti.
13. Stenvadcentret - udmøntning af handleplan
Sagsfremstilling:
På kommunalbestyrelsens møde 4. marts 2004 blev det besluttet
• at Stenvadcentret er kommunens beskæftigelsestilbud til borgere, der ikke umiddelbart kan placeres på arbejdsmarkedet og at Stenvadcentret fortsætter igangværende udvikling i forhold til aktiveringsindsatsen, således at centret arbejder tæt sammen med private virksomheder og offentlige institutioner om udplacering af kontanthjælpsmodtagere i opkvalificerende praktik- og jobforløb, og således at centret som kommunens énstrengede beskæftigelsestilbud udvikler og udbyder tilbud der retter sig mod opkvalificering af deltagernes såvel faglige som personlige kompetencer, samt således at medarbejdere og leder løbende efteruddanner sig i overensstemmelse med de ændrede opgaver,
• at Stenvadcentret omfatter drift af museum, herunder Mosebrugsbane og Tørvecafé, Shii-take og Blå Flag Station.
• at Stenvadcentret fortsætter igangværende udvikling af aktiviteter rettet mod turisme og udvikling som lokalt kulturcenter.
I anbefaling af forslaget præciserede Socialudvalget, at der efterfølgende skulle tages stilling til den konkrete udmøntning af organisationen, styringen og de personalemæssige forhold.
Efterfølgende er det besluttet, at Den mobile Naturstation organiseres under Stenvadcentret.
PÃ¥ baggrund af kommunalbestyrelsens beslutning udarbejdede konsulentfirmaet NIRAS Konsulenterne et forslag til handleplan med fire overskrifter: Grundlag, Fundament for aktiveringsindsatsen, Opgaver og kompetencer og Implementering.
Kommunalbestyrelsen godkendte på kommunalbestyrelsesmødet den 17. juni 2004 forslaget til handleplan.
Direktionen har i samarbejde med Familie- og arbejdsmarkedschefen og personalet på Stenvadcentret fremstillet vedlagte forslag til udmøntning af handleplanen.
Direktionen har fundet følgende områder som de væsentligste:
• at gå fra en samlet organisation med en fælles leder til en organisation med sideordnede énheder (Mosebrugsmuseum, Shii-take, Tørvecaféen, Blå Flag Station/Naturstation) med pligt til samarbejde mellem énhederne
• at udvikle BUM-modellen (Bestiller- og udførerfunktioner)
• at markere beskæftigelsesindsatsen som en selvstændig og tværgående énhed
• at sikre matchning af arbejdsopgaver og medarbejderkompetencer
• at sikre faglig ledelse og sparring
• at tydeliggøre de økonomiske omkostninger på de enkelte enheder
• af sikre tydelig sammenhæng mellem budget/regnskab og dokumentationsopgaver decentralt og centralt
• at sikre fortsat udvikling af såvel turist- som kulturdelen af centret
• at gennemføre udmøntningen af handleplanen indenfor de nuværende økonomiske rammer
• at afklare de personalemæssige forhold hurtigst muligt
Det skal oplyses, at der specielt i forhold til Tørvecaféen er sket ændring i den fremtidige drift, således at aktiveringsindsatsen sættes som det primære med det til følge, at caféen hovedsagelig er åben i museets åbningstid. Det vil ikke fremover være et mål at ekspandere ved afholdelse af private fester mv. Denne ændring af fokus skal også ses på baggrund af, at det ikke er lykkedes at udlicitere Tørvecaféen.
På baggrund af den vedtagne udmøntning af handleplanen vil der efterfølgende blive udfærdiget kontrakter med de enkelte énheder, ligesom der vil ske ændring i konto- samt normeringsplanen i overensstemmelse med vedtagelsen. Endvidere vil direktionen besætte stillingerne i overensstemmelse hermed.
I sagen foreligger forslaget til handleplan.
Direktionen indstiller, at handleplanen godkendes.
Beslutning i Socialudvalget den 18-11-04
Fraværende:
Anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 30. november 2004
Fraværende: Ingen.
Anbefales.
14. Eventuelt
Sagsfremstilling:
Beslutning i Økonomiudvalget den 30. november 2004
Fraværende: Ingen.
Ingen sager.
Kilde: \Nørre Djurs Kommune
/jimmi