I den seneste udgave af bladet »Søfart« kan man underholde sig med historien om en 44 år gammel Grenaa-Varberg-færge, der såmænd eksisterer endnu - og på Det Røde Hav af alle steder.
I forgrunden af billedet ses i øvrigt den daværende Anholt-færge, som med stor sandsynlighed for længst er forvandlet til skrot.
|
Oprindeligt leveret til norske I/S Europafergen i 1960, og efterfølgende indsat mellem Grenaa og Varberg som »Europafergen«. 16 års rutetrafik mellem Grenaa og Varberg blev det til, inden turen gik sydover til varmere himmelstrøg, »og et knapt så krævende regelsæt efter endt karriere i det kølige nord«, som der skrives i artiklen, der bærer overskriften »Grenaa-færgens hårde otium i Det Røde Hav«.
»Søfart« fortæller videre, at efter de 16 år ind og ud af Grenaa Havn, så gik turen til mellemøstlige farvande. Det seneste kvarte århundrede har den gamle Sveriges-færge sejlet som pilgrimsskib med udgangspunkt fra Jeddah i Saudi Arabien og under navnet »Saudi Golden Arrow«. De senere år har skibet ført en om muligt endnu hårdere tilværelse som oplægger ved Shoieba i Det Røde Hav.
»Søfart« viser nogle billeder taget på skibet i nyere tid, og de viser med al ønskelig tydelighed, at tidens tand har sat tydelige mærker på det engang så stolte og nydelige skib.
Det er ikke denne gamle Sveriges-færge, som ligger oplagt på Det Røde Hav i dag, men formentlig den færge, som afløste »Europafergen« på Grenaa Varberg-ruten midt i 70’erne.
I forgrunden af billedet ses i øvrigt den daværende Anholt-færge, som med stor sandsynlighed for længst er forvandlet til skrot. Og som vist i øvrigt ikke tåler sammenligning med den nye...!
Kilde: Grenaa Bladet
Rex