2005 bliver et år med mange udfordringerSidste år ved denne her tid kunne jeg fortælle om, at regeringen havde nedsat en Strukturkommis¬sion, som skulle se på, om den kommunale ind¬deling og offentlige opgaveløsning i Danmark var optimal. Næppe var det nye år startet, før kom¬missionen udgav en rapport, som i hovedtræk anbe¬falede tre ting: En opgaveflytning, samling af sammenhængende opgaver og større enheder. Dette medførte intensiv mødeaktivitet og drøftel¬ser kommuner imellem på kryds og tværs.
Jens Peter Jellesen (V) Borgmester i Nørre Djurs Kommune
|
Nørre Djurs og Grenaa kommuner argumenterede og arbejdede lige til det sidste for, at Djursland blev samlet til en stor Djurslandskommune. Store dele af erhvervslivet og flere fagorganisationer tog bolden op og anbefalede i åbne breve og annon¬cer, at alle otte kommuner på Djursland gik sam¬men og dannede en storkommune, men lige me¬get hjalp det. De fire syddjurske kommuner (by¬råd og kommunalbestyrelser) gav udtryk for, at der ikke var samhørighed mellem alle otte kommu¬ner, og at det ville blive alt for stort. Det stod de fast på.
Ser man ud over det ganske land, er der mange kommuner, som bliver meget store og yderst bæ¬re¬dygtige. Djursland, som en lille geografisk landsdel, kunne også have blevet en yderst stærk kom¬mune ved at slå sig sammen.
Nu er der kun at sige, at tvangsægteskaber kom¬mer der sjældent noget godt ud af, hvorfor vi nu skal arbejde af alle kræfter på at gøre Norddjurs¬land til en af de mest veldrevne kommuner i Dan¬mark.
Nørre Djurs, Grenaa, Rougsø kommuner og den østlige del af Sønderhald Kommune vil nu danne en ny kom¬mune på Norddjursland. Disse kommu¬ner har givet samme forventninger og holdninger til håndte¬ring af lokaldemokrati og politisk styring baseret på bevarelse af nærhedsprincippet, selv¬forståelse i en landkommune, ligeværdighed i løsning af opgaverne samt høring af borgerne og brugerne.
En Norddjurs kommune har et perspektivrigt ud¬viklingspotentiale indenfor bosætning og turisme. En kystlinie på vel omkring 80 km vil være med til i fremtiden at udvikle kommunen til et turisme- og bosætningsområde for Randers og Århus analogt med, hvad Nordsjælland er for København.
Ligeledes vil kommunen have et betydeligt udvik¬lingspotentiale indenfor erhverv og iværksætteri.
Vi glæder os nu til at komme i gang med det kon¬krete sammenlægningsarbejde - at få handling sat bag de mange ord.
Djursland ligger stadig, hvor Djursland ligger, også efter en ændret kommunestruktur. Det bety¬der, at skal vi som en landsdel gøre os gældende, skal vi stå sammen og samarbejde om alt det, der kan være med til at udvikle vores smukke område.
De sidste tre år har Nørre Djurs Kommune været inde i en økonomisk positiv udvikling. Det er et over¬skud på omkring 10 mio. kr. pr. år, som har gjort, at vores likviditet er væsentligt forbedret.
Med baggrund i vores likvide situation, altså en tilfredsstillende kassebeholdning, søgte vi midt på året In¬denrigsministeriet om at blive fritaget af rollen som værende under administration. Altså ingen sær¬lig overvågning og indberetning i forhold til ministeriet. Kort tid efter ansøgningen fik vi medde¬lelse om, at Nørre Djurs Kommune ville ophøre med at være under administration med udgangen af dette år.
Dette er et stort skulderklap til hele kommunalbe¬styrelsen og til de mange ansatte, der har været involveret i det store arbejde med at realisere genopretningsplanen.
Fra nytår er vi igen ”herre i eget hus”, hvilket fak¬tisk er 2 år tidligere end den plan, som i sin tid blev indgået med Indenrigsministeriet!
Med andre ord: Nørre Djurs er på rette kurs.
Nørre Djurs Kommunes budget for 2005 blev vedtaget i oktober måned.
Skatteprocenten er for 5. år i træk holdt uændret. Indkomstgrundlaget, det vil sige de samlede skat¬tepligtige indkomster, som kommunens borgere tilsammen har, er kun svagt stigende og følger ikke med kommunens udgiftsudvikling. Dette for¬hold har vi i særlig grad registreret ved budget¬lægning for 2005. Vi blev, om jeg så må sige, reddet på målstregen af et særtilskud til vanskeligt stillede kommuner på 4 mio. kr. Var dette tilskud ikke blevet os tildelt, ville vi have stået i en meget van¬skelig situation, og budgettet ville ikke have kunnet udarbejdes uden betydelige serviceforrin¬gelser for borgerne.
Det lykkedes at få vedtaget et bæredygtigt bud¬get, dog uden yderligere styrkelse af kassebehold¬ningen og med et meget lille skattefi¬nansieret anlægsbudget på kun 2 mio. kr. Som en følge af den meget beskedne stigning i indtægter er vores budget 2005 meget stramt. Dette medfø¬rer, at vi også i 2005 skal være meget opmærk¬somme på uforudsete udgifter.
Det nye år bliver et år med mange og store udfor¬dringer. Den allerstørste opgave bliver at forbe¬rede så meget som muligt omkring sammenlæg¬ning af de fire kommuner på Norddjursland. Et arbejde som den politiske og administrative sty¬regruppe tager fat på i disse dage.
Den 15. november 2005 skal der være kommune¬valg, og her vil blive valgt en kommunalbestyrelse, som i det første år 2006 vil fungere som sam¬menlægningsudvalg for den nye kommune.
For at den store opgave med sammenlægning af fire kommuner kan nås, er det nødvendigt, at de nuværende politikere, embedsmænd og medar¬bejdere forbereder en lang række tiltag, som det nye sammenlægningsudvalg kan tage stilling til i 2006.
Kommunesammenlægningen effektueres fra den 1. januar 2007, og det valgte sammenlægningsud¬valg tiltræder da som kommunalbestyrelse eller byråd.
Godt nytår.
Et aktivt og spændende år er snart gået, og et endnu mere
spændende år venter forude.
Glædelig jul og godt nytår!
Jens P. Jellesen
Borgmester
Kilde: Af Jens Peter Jellesen (V) Borgmester i Nørre Djurs Kommune
Rex