Banedanmark har forbedret sikkerheden på Grenaabanen, så togene nu kan sætte farten op. Passagerer, der tager hele turen mellem Grenaa og Århus, sparer et kvarters rejsetid.
Siden Grenaabanen lukkede midlertidigt den 11. september har Banedanmark arbejdet i døgndrift på at gøre sikkerheden endnu bedre på Grenaabanen.
Desuden er strækningen mellem Århus og Ryomgård blevet renoveret.
Banedanmark har blandt andet nedlagt eller ombygget et stort antal overkørsler, udskiftet de nedslidte spor mellem Århus og Ryomgård, forlænget nogle perroner, udskiftet alle fjernstyrings- og sikringsanlæg og indført ATC-togstop.
Oprindeligt var det planen, at passagererne kun skulle undvære toget i tre måneder. Og størstedelen af arbejdet gik også efter planen. Det gjaldt dog ikke de avancerede fjernstyrings- og sikringsanlæg, som skulle installeres. Her måtte leverandøren i 11. time kaste håndklædet i ringen og bede om en måneds udsættelse.
Men nu kører toget. Sikringsanlæggene og det øvrige arbejde er blevet gået efter i sømmene, og både DSB og Banedanmark kunne midt i januar melde alt klar til drift. Fra søndag den 16. januar kørte der således igen tog på Grenaabanen.
På sammenlagt 18 km. mellem Århus og Ryomgård er der udskiftet skinner og sveller. Der er skiftet skærver på hele den 40 km. lange strækning mellem de to byer. Ved sporombygningen har Banedanmark benyttet et sporombygningstog, som i én samlet arbejdsgang kan fjerne gamle skinner og sveller og erstatte dem med nye. Et ballast-rensetog har sorteret skærverne. Ca. 70.000 tons skærver er blevet behandlet.
Sikre overkørsler
og ny teknologi
Ca. 30 overkørsler på strækningen mellem Århus og Ryomgård er ombygget eller nedlagt. To overkørsler er erstattet af tunneler, og der er anlagt et antal erstatningsveje langs banen til sikrede overkørsler
Indmaden i samtlige sikringsanlæg er pillet ud og erstattet med ny avanceret teknologi. Banedanmark har desuden indført ATC-togstop, som er en forenklet udgave af ATC (Automatic Train Control). ATC-togstop sikrer, at toget bremses ned og bringes til stop, hvis det kører forbi et rødt signal. Systemet sikrer desuden, at toget ikke overskrider den maksimale hastighed på en given strækning. ATC-togstop bruges ved hastighed på op til 120 km/t.
Nye perroner
og hurtigere tog
Perroner på otte stationer er blevet forlænget, og på en enkelt station - Skolebakken - er perronen bygget helt om. De længere perroner gør det muligt at køre med længere tog på Grenaabanen.
Tidligere måtte togene køre 30 km/t. i byområder og 75 km/t. uden for byen. Nu er sikkerheden på plads til højere fart, så derfor kan togene køre 40-50 km/t. i byen og 100 km/t. uden for byen.
Kilde: Grenaa Bladet
Rex