Trafikambitioner de næste fire år.
En flittig bruger af Netavisen, socialdemokraten Jan Petersen, har sendt os følgende artikel om hans planer for den næste valgperiode specielt på trafikområdet:
Investeringer i fremtidens Djursland handler bl.a. om trafikinvesteringer. Djurslands Udviklingsråd har offentliggjort en masterplan, der er ambitiøs, men også indeholder så megen realisme, at vi, der søger valg til det nye folketing, må stille op på opgaven.
For mig er der fem vigtige og meget aktuelle spørgsmål, som skal prioriteres de kommende fire år.
For det første skal nærbaneprojektet Grenaa-Århus gøres færdigt. Det betyder, at der skal træffes beslutning om en fase 2, hvilket bl.a. skal medføre, at der skal ske en opgradering af strækningen Ryomgård-Grenaa. Vi skal have en rejsetid for passagerer så tæt på en time som muligt, så toget bliver et reelt alternativ til bilen for mange flere.
Forsinkelsen af banen betyder, at vi får en gratis måned med toget. Det fik de også på Svendborg-banen, da den var forsinket. Det vil givet betyde flere passagerer. Men hvorfor ikke gå videre og afprøve, om en markant nedsættelse af taksterne vil betyde et væsentligt højere passagertal mere permanent. Dette vil gavne mange med lav indkomst.
For det andet skal vi videre med udbygningen af vores vejnet. Her kan det være vanskeligt at prioritere. Jeg forudsætter, at løfterne om, at motorvejshængslet ved Århus gennemføres som planlagt og uden forsinkelse, når det overgår til staten, holder. Men i forbindelse med kommunalreformen overgår amtsvejene til staten, og derfor bliver det en folketingsbeslutning at få endeligt besluttet og igangsat motorvejshængslet ved Randers.
En sådan beslutning er nødvendigt for os, for vi skal sikre at afkørslen fra den nordlige del af det jyske motorvejsnet bliver bedre. Det gavner Molslinien i Ebeltoft og det gavner Grenaa Havn.
For det tredje skal Molslinien sikres en kompensation til nedsættelse af priserne på færgetaksterne, hvis taksterne på Storebælt nedsættes. Dette, tror jeg, er en vanskeligere opgave, end mine politiske kolleger har sagt her forud for valget. Derfor skriver jeg, hvis taksterne på Storebælt nedsættes, for uden en løsning, der sikrer konkurrenceevnen for Kattegat-ruterne, er en nedsættelse på Storebælt uacceptabel.
For det fjerde skal det stå helt klart, at Århus Lufthavn ligger i Tirstrup. Det gør det for mig. Ikke kun fordi det er en vigtig arbejdsplads for mange på Djursland, men også fordi den konstante vedligeholdelse af usikkerheden om lufthavnsplaceringen svækker Tirstrup Lufthavn. Ideen om at lave en jysk storlufthavn er et fantasiprojekt, der vil vække stor modstand overalt i Jylland. Derimod må forbedringerne på motortrafikvejen til Lufthaven føres videre, så vejforbindelsen til lufthaven også bliver mere effektiv.
For det femte skal godsforbindelsen til Grenaa havn sikres, og aktuelt skal opgraderingen af havnebanen afklares hurtigt. Jeg vil fastholde, at trafikministeren skal betale og det uanset hvilken regering, vælgerne giver bolden de næste fire år.
I masterplanen er der mange flere forslag, men at kæmpe for disse fire prioriteringer i folketinget i den næste valgperiode er nødvendigt. Godt med sammenhold på Djursland, politisk erfaring og nødvendige alliancer med andre gode kræfter er nødvendigt. Men de eneste, der loyalt og i alle sammenhænge vil tage Djurslands udgangspunkt, er jeres egne lokale kandidater. Derfor: stem lokalt ved folketingsvalget!
Kilde: Indsendt til Djurslands Netavis af folketingsmedlem Jan Petersen, valgt af socialdemokraterne på
rex