Den lokale socialdemokrat Jan Petersen benytter i dag lejligheden til at sætte fokus på, hvad han betragter som uordnede forhold på det danske arbejdsmarked. S har således udarbejdet et udspil til en stramning af reglerne, og i dén anledning har han sendt følgende til Djurslands Netavis:
Socialdemokraternes arbejdsmarkedsordfører Jan Petersen, der er valgt i Århus Amt, mener, indsatsen mod illegalt arbejde skal skærpes og fremlægger derfor en række forslag, der skal sikre mere lov og orden på det danske arbejdsmarked.
Jan Petersen siger:
”Der er for meget svindel og plat på det danske arbejdsmarked. Overenskomster brydes, og mange har ikke fået ansættelsesforholdet bragt i orden. Desuden eksisterer der sikkert flere tilfælde, hvor der arbejdes samtidig med, at der hæves offentlige ydelser, og lønmodtagere fra de de medlemslande kalder sig selvstændige for at undgå krav om en arbejdstilladelse. Også i Århus Amt har vi oplevet disse eksempler, og derfor indeholder udspillet en række forslag, som skal stramme både lovgivning og myndighedsindsatsen betydeligt op.
Blandt de mange forslag skal jeg især fremhæve:
- at vi ønsker skriftlig dokumentation for et ansættelsesforhold fra 1. arbejdsdag. Det vil vi, fordi ansættelsesforholdet skal kunne dokumenteres med det samme, så myndighederne kan slå ned mod illegal udenlandsk arbejdskraft med det samme.
- vi ønsker effektive indgreb overfor selvstændige, der flere gange ansætter illegal arbejdskraft. Derfor skal en selvstændig fratages sit momsnummer, når det flere gange er konstateret, at de ikke ønsker at drive virksomhed på et lovligt grundlag.
- vi ønsker skarpere sanktioner mod arbejdsgivere, der lader f.eks. sygemeldte arbejde i virksomheden. Derfor skal refusionen bortfalde, når medarbejderen alligevel ikke er syg, og desuden skal virksomheden pålægges en bøde.
At omgå reglerne på det danske arbejdsmarked er undergravende for det meget store flertal af lønmodtagere og virksomheder, som tjener deres løn eller driver deres virksomhed indenfor lovens rammer. Jeg ønsker fair konkurrence, og når vi oplever det modsatte, må vi gribe ind”, siger Jan Petersen.”
Skrevet af og indsendt til Djurslands Netavis med venlig hilsen fra S-folketingskandidat Jan Petersen fra Sangstrup
Er du blevet nysgerrig, kan du læse det socialdemokratiske oplæg hér:
”Oplæg til udspil om lov og orden på det danske arbejdsmarked.
Det danske arbejdsmarked er – internationalt set – velordnet og med en effektiv retshåndhævelse. Det danske arbejdsmarked påvirkes i disse år mere og mere af omverdenen end tidligere. EU og især udvidelsen med de nye medlemslande i Østeuropa øger trykket på de danske arbejdsmarkedsregler, men også landene i EU’s nærområde og den generelt øgede verdenshandel bidrager til et øget tryk på det danske arbejdsmarked.
Den øgede globalisering indeholder både fordele og ulemper. Vi nyder fordelene af den øgede verdenshandel gennem flere eksportmuligheder, men samtidig udsættes vi for konkurrence fra lande med lave lønninger, dårligere arbejdsmiljø og manglende respekt for lønmodtagerrettigheder. Det øgede tryk på det danske arbejdsmarked forstærkes desuden af, at Danmark indtil næste efter folketingsvalg har en regering, der generelt er tilbageholdende med at gribe ind, og på flere punkter har regeringen endda forstærket problemet ved at true eller direkte gennemføre forslag, der har til formål at svække det organiserede danske arbejdsmarked.
Socialdemokraterne ønsker derfor en mangesidet indsats, der ruster det danske arbejdsmarked til den globale konkurrence og sikrer, at det danske arbejdsmarked også i fremtiden indrettes efter menneskenes behov. Konkurrence fra omverdenen må ikke betyde lavere lønninger, dårligere arbejdsmiljø og mindre tryghed for den enkelte lønmodtager. Der skal skabes grundlag for, at der under nye vilkår fortsat kan ske fremskridt for den enkelte lønmodtager.
Dette oplæg er et bidrag hertil og indeholder derfor en række forslag, der skal sikre mere lov og orden på det danske arbejdsmarked. Udgangspunktet er, at vi ikke vil acceptere, det danske overenskomstniveau og de i lovgivningen fastsatte krav til ansættelser, regler om arbejdsmiljø m.m. undergraves af illegale arbejdsforhold, for dårlig håndhævelse af gældende lovgivning og åbne muligheder for at omgå dansk lovgivning.
Det er imidlertid ikke kun udenlandske forhold, der skærper behovet for mere lov og orden på arbejdsmarkedet. Allerede i dag foregår der svindel med offentlige ydelser, manglende overholdelse af dansk lovgivning, svindel med skat og afgifter og manglende overholdelse af danske overenskomster. Dette har også sit udspring i det danske samfund og udføres af danske statsborgere.
Regeringens indsats på dette område er mangelfuld og mangler den nødvendige konsekvens. Indsatsen er mangelfuld, og der er en åbenlys afstand mellem ord og handling. Socialdemokraterne vil derfor stramme en række regler, omorganisere indsatsen og sikre flere ressourcer for at sikre, at det danske arbejdsmarked i højere grad præges af lov og orden til fordel for det store flertal af danske lønmodtagere og virksomheder, der overholder reglerne og svarer enhver sit.
De centrale problemer
De afgørende problemer på det danske arbejdsmarked kan opdeles i følgende temaer:
1. Illegalt arbejde, der dels består i ansættelsesforhold for ikke-danske statsborgere, og hvor der kræves arbejdstilladelse.
2. Manglende overholdelse af dansk lovgivning i forbindelse med ansættelsesforhold blandt såvel danske statsborgere som udenlandske statsborgere – uanset om der for udenlandske statsborgere er krav om en arbejdstilladelse.
3. Underbetalt arbejde og manglende overholdelse af overenskomster.
4. Sort arbejde og svindel med offentlige ydelser.
5. Etablering af selvstændig virksomhed med det formål at omgå regler om arbejdstilladelse og gentagen mangelfuld overholdelse af dansk lovgivning.
I virkeligheden møder vi ofte flere af disse problemer på samme virksomhed, og dertil kommer, at der også forekommer direkte forbindelse til den organiserede kriminalitet og med internationale relationer.
Også udnyttelse af de danske velfærdsordninger kan indgå i form af svindel med dagpenge, kontanthjælp eller andre offentlige ydelser og desuden mangelfuld overholdelse af betaling af moms, afgifter og andre lovpligtige indbetalinger.
Sådanne ulovligheder er uacceptable overfor det store flertal af danskere, der betaler deres skat og trækker på de danske velfærdsordninger, når de har et lovligt behov. Men samtidig er det unfair konkurrence overfor de lovlydige borgere og virksomheder, der presses på indtjening, løn og anstændighed af virksomheder og borgere på den forkerte side af loven.
Derfor foreslår socialdemokraterne en række initiativer, der samlet set vil bidrage til øget lov og orden på det danske arbejdsmarked.
• Der etableres regionale indsatscentre til bekæmpelse af illegalt og sort arbejde samt organiseret kriminalitet.
Formålet med de regionale indsatscentre er dels at forstærke indsatsen mod den organiserede kriminalitet og grove overtrædelser af arbejdsmarkeds-, skatte-, told-, afgifts-, udlændinge-, og tilskudslovgivningen samt at sikre en mere effektiv koordination af de retshåndhævende myndigheders indsats på disse områder.
De regionale indsatscentre vil i forlængelse af formålet skulle bemandes med medarbejdere inden for disse områder, som med deres faglige ekspertise både skal bistå lokale myndigheders arbejde, kunne koordinere indsatsen mellem flere landsdele og selv varetage efterforskningen af grove overtrædelse af ovennævnte områder og organiseret kriminalitet.
Indsatscentrenes samarbejde med politi-, told-, skatte- og kommunale myndigheder sikres i øvrigt ved, at medarbejderne i centrene udlånes af de berørte myndigheder og dermed indgår i en rotationsordning.
En effektiv indsats mod grov og organiseret kriminalitet forudsætter desuden bred folkelig opbakning. Dagligt har ganske mange foreninger og netværk føling med disse indsatsområder. For at sikre, at denne viden indgår i den nye forstærkede indsats, etableres der i tilknytning til hvert indsatscenter et regionalt Netværksråd. Netværksrådet skal samle et bredt udsnit af aktive netværk og organisationer på områderne, som skal indgå i indsatscentrenes løbende orientering om status og videreudvikling af den regionale indsats.
Det eksisterende regionale samarbejde mod illegalt arbejde overgår til indsatscentrene og den allerede eksisterende samarbejdsstruktur med kontaktpersoner i de enkelte politikredse samt netværk mellem bl.a. politi, faglige organisationer, virksomheder m.m. indarbejdes i det regionale Netværksråd.
De regionale indsatscentre skal derudover arbejde tæt sammen med Rigspolitiet for også at sikre bedst mulig koordination med den nationale og internationale bekæmpelse af grov og organiseret kriminalitet. Rigspolitiets regionale efterforskningsstøttecentre sammenlægges i den forbindelse med de nye regionale indsatscentre.
Der sikres gennem lovændringer adgang for indsatscentrets medarbejdere til alle arbejdssteder og herunder byggepladser.
• Etablering af en arbejdsmarkedsenhed under udlændingestyrelsen.
En forstærket indsats for lov og orden på det danske arbejdsmarked kræver, at behandling af arbejdstilladelser og andre godkendelser hos udlændingemyndighederne, der knytter sig til det danske arbejdsmarked, sker på et højt og kvalificeret niveau. Samtidig må det forventes, at ansøgere om arbejdstilladelser får en hurtig sagsbehandling, og at der allerede i ansøgningsfasen sikres mod ulovlig aktivitet på arbejdsmarkedet.
Dette vil effektivisere indsatsen mod illegalt arbejde, og arbejdsmarkedsenheden i udlændingestyrelse har gennem udstationerede medarbejdere i indsatscentrene den nødvendig ekspertise til sit arbejde.
Den centrale arbejdsmarkedsenhed er døgnbemandet og skal hurtigt videregive mistanke om illegal aktivitet.
• Indsats mod svindel i forbindelse med ansættelse og omgåelse af krav om arbejdstilladelse.
Der foregår en del svindel i forbindelse med ansættelser, og f.eks. anvendes mulighederne for at udstationere medarbejdere til at undgå krav om arbejdstilladelser. Der skal reglerne for udstationering af medarbejdere skærpes, og ved alle former for arbejde skal der forelægge ansættelsesbevis, forinden arbejdet påbegyndes.
Godtgørelsen ved manglende eller mangelfuldt ansættelsesbevis skal fordobles, og den nuværende bagatelgrænse fjernes. Arbejdsgiveren gøres ansvarlig for, at ansættelsesbeviset findes på virksomheden eller arbejdsstedet fra 1. arbejdsdag.
For medarbejdere, der er udstationeret fra udenlandske virksomheder, skal den modtagende arbejdsgiver sikre sig, at den udstationerede virksomhed lovligt kan udstationere medarbejderne, og der skal udformes et tillæg til ansættelsesbeviset, der lever op til de skærpede krav til ansættelsesbeviset, som skal gælde i Danmark.
Endelig skal den modtagende arbejdsgiver sikre registrering hos offentlige myndigheder (f.eks. det regionale indsatscenter eller Told og Skat) af de udstationerede medarbejdere samtidig med, at den modtagende arbejdsgiver skal sikre sig, at der er sket anmeldelse til de sociale myndigheder.
• Skærpede regler for etablering af selvstændig virksomhed.
Vilkårene for at etablere sig og drive selvstændig virksomhed skærpes, således at der skabes øget sikkerhed for, at en ny virksomhed er seriøs og lovlydig. Unfair konkurrence fra useriøse virksomheder er konkurrenceforvridende og undergraver et sundt dansk erhvervsliv.
Derfor skal anmeldelse af selvstændig virksomhed samles hos Told og Skat, og der sikres gennem udstationerede medarbejdere i indsatscentrene en nødvendig sammenhæng til indsatsen mod illegal og direkte kriminel aktivitet. Myndighedskontrollen skal være effektiv, forinden der gives tilladelse, og i fag og brancher med stort potentiale for illegal og kriminel aktivitet målrettes indsatsen.
Selvstændiges adgang til at fradrage udokumenterede udgifter fjernes, idet udokumenterede udgifter er en central kilde til at ”vaske” sorte penge hvide og undgå, at bestikkelse introduceres som en udgift i Danmark.
Hvis en virksomhed 3 gange konstateres at beskæftige sort eller illegal arbejdskraft, lave momssvindel eller anden grov svig, inddrages momsnummeret for virksomheden for en nærmere bestemt periode. Ved gentagne overtrædelser af dansk lovgivning kan en virksomhed fradømmes retten til at drive virksomhed.
• Forstærket indsats mod svindel med offentlige ydelser.
Svindel med offentlige ydelser er uacceptabelt. Derfor skal det bekæmpes effektivt, og sanktionen skal virke præventivt samtidig med, at svindel ikke skal kunne betale sig. Derfor skal både lønmodtagere og arbejdsgivere kende deres rettigheder og pligter og desuden konsekvensen ved at svindle med disse ydelser.
Den forstærkede indsats må medfører, at der i forholdet mellem en arbejdsgiver og en underentreprenør ikke sker ansvarsforflygtigelse i forhold til illegalt arbejde. Lavere priser ved udbud, fordi der anvendes illegal arbejdskraft eller foregår svindel med offentlige ydelser, er uacceptable, og en arbejdsgiver må sikre sig, at den ydelse, der købes, fremskaffes lovligt.
For at sikre en mere effektiv kontrol med udbetaling af ydelser, der forudsætter beregning på baggrund af lønindkomst, indføres krav om obligatoriske lønsedler, og elektroniske lønindberetninger indføres hurtigst muligt.
For arbejdsgivere, der modtager medarbejdere på arbejdspladsen, samtidig med at disse er sygemeldte, skal sygedagpengerefusionen tilbagebetales, og desuden pålægges virksomheden en bøde.
• Manglende overholdelse af danske overenskomster.
Det er ikke ulovligt at arbejde i Danmark uden overenskomst. Men det er dumt, og for socialdemokraterne er en kollektiv overenskomst det mest sikre fundament under et ansættelsesforhold. Indsatsen for mere lov og orden på det danske arbejdsmarked skal derfor understøtte en høj organisationsprocent på det danske arbejdsmarked og en stigende dækning af kollektive overenskomster.
Derfor afviser socialdemokraterne borgerlige indgreb, der svækker de kollektive overenskomster til fordel for mere individuelle ansættelsesformer. Det stigende behov for individuelle behov imødekommes på den enkelte arbejdsplads, og i de enkelte overenskomster må derfor sikres gennem forhandlinger om nye overenskomster og lokalaftaler.
For at sikre fagbevægelsen mulighed for at øge organisationsprocenten og dækningsgraden for overenskomster afviser socialdemokraterne derfor lovindgreb mod eksklusiv-bestemmelser og begrænsninger i adgangen til at etablere konflikt for at oprette overenskomst.
Sådanne indgreb vil svække muligheden for, at det danske arbejdsmarked også i fremtiden har sit fundament i kollektive overenskomster, og at lov og orden på det danske arbejdsmarked i høj grad sikres gennem fagretslig behandling.
• Sikkerhed for at danske regler overholdes.
Når en virksomhed og herunder en udenlandsk virksomhed vinder en licitation og f.eks. skal udføre et byggearbejde, skal offentlige myndigheder sikre sig, at danske løn- og arbejdsforhold overholdes. Derfor skal krav herom indskrives i de betingelser, som i kontrakten skal gælde for udførelse af arbejdet.
Kilde: Indsendt til Djurslands Netavis af S-folketingskandidat Jan Petersen d. 31. januar
rex