Tak til
 






  
05/05 2023

Gebyrer - et spørgsmål om tillid

Af direktør Kirting Olesen
Sparekassesn Midtdjurs

Gebyrer har været en ”sag” i pressen - og i valgkampen - efter den omfattende omtale af det ny Dankort-gebyr, som Folketinget í fjor – efter samråd med Finansrådet - besluttede at indføre.
Dermed har ordet ”gebyrer” fået en lettere odiøs klang, for det betegner jo en udgift, ¬ og hvem vil ikke gerne slippe for flere udgifter? Men egentlig handler denne sag jo ikke om de 50 øre, der bliver trukket i butikken. Det handler om forholdet mellem os som forbrugere og vores pengeinstitut, ¬ og den tillid, der skal være i det forhold.


Tilliden skulle helst være så stor, at man ikke hvert øjeblik mistænker sit pengeinstitut for at ville bruge nye gebyrer til at berige sig i et ubevogtet øjeblik. Hvis din tillid til dit pengeinstitut virkelig er så lav, så har jeg et godt råd: Prøv at finde et andet pengeinstitut!
Tilliden er absolut nødvendig, hvis du som kunde skal have glæde af samarbejdet med dit pengeinstitut.

Jeg kan kun tale for mig selv og Sparekassen Midtdjurs, men alligevel tror jeg, mange i branchen kan sige med mig: Vi er mange, der ikke opkræver gebyrer for at genere folk, endsige skabe nye, skjulte indtægter! Gebyrer er simpelthen den ene af de to måder, vi som pengeinstitut kan få betaling for det arbejde, vi udfører. Man kunne også kalde det akkordbetaling. Med gebyrer betaler du som kunde pr. ydelse.
Den anden måde, vi får betaling for vort arbejde på, er forskellen mellem indlånsrente og udlånsrente. Da vi har en tradition for, at en indlånsrente ikke kan ligge lavere end nul, betyder det, at det bliver sværere og sværere at få passende betaling for vores arbejde af renteforskellen, jo lavere det generelle renteniveau er.

Derfor har mange pengeinstitutter over en årrække måttet revurdere deres sammensætning af renter og gebyrer. Her kan man naturligvis vælge forskellige modeller. I Sparekassen mener vi, at gebyrerne skal begrænse sig til det mest nødvendige, og at du som kunde frit skal kunne trække på mange af vore grundlæggende ydelser uden at tænke på ekstra regninger.

Som kunde skal du dog ikke lade dig skræmme af ord som gebyrer og rentemarginal, når du vælger pengeinstitut. Du skal først og fremmest være sikker på, at du kan nære tillid til den, som du betror dine pengesager, og at du får en god og personlig service. Manglende rådgivning ¬ eller en rådgivning, der matcher din situation dårligt ¬ kan hurtigt blive meget dyr.
Når det er sagt, vil vi naturligvis også gerne vise, at vi kan arbejde med dine penge til den rigtige pris. Du kan selv vurdere det: Find oversigten over hvad der er gratis, og hvilke gebyrer og renter der opkræves, på dit pengeinstituts hjemmeside. Vi har også opslag i vore ekspeditionslokaler med de gældende gebyrer og renter.

Kilde: Skrevet i Lokalavisen Nørre- Midtdjurs 04-02-2005

rex


 

Tak til
 

Kort Nyt

Indsend dine egne nyheder og læserbreve til:
nyheder@djurslands.net

Vi mangler frivillige, der har lyst til at arbejde med nyheder på hele Djursland. Skriv til redaktion@djurslands.net hvis du vil give en hånd med.

Nyhedsstrøm

RSS nyhedsstrøm
Hent nyhederne fra din egen nyhedslæser eller vis dem på din hjemme­side.

Net Nyt
Problemer med din opkobling? - Check Netstatus her

Download programmer for sikring af din PC - her

Brug for antispam til din mailserver - antispam