Alle Volvo's bilmodeller, der er testet af IIWPG,
International Insurance Whiplash Prevention Group, er placeret som de bedste i deres respektive klasse, når det gælder om at beskytte de kørende mod
whiplash-skader.
– Vi er meget glade over, at alle vores biler har levet op til vores forventninger, siger Ingrid Skogsmo, sikkerhedsdirektør hos Volvo Car Corporation.
Testene viser ganske vist kun en lille del af det, der sker i virkeligheden. Men kombineret med flere andre positive testresultater er det en tydelig indikation på, at Volvo er på rette vej, når det drejer sig om at mindske risikoen for nakkeskader ved kollisioner bagfra, fortsætter hun.
Volvo Cars introducerede Whiplash Protection System (WHIPS) i 1998. I WHIPS-systemet er hele sædets ryglæn designet, så det er med til at beskytte den kørendes nakke ved en kollision bagfra. Udgangspunktet er, at overkrop og hovedet skal fanges på en blid og kontrolleret måde. Ved en evt. kollision bevæger hele ryglænet sig bagud sammen med passageren, og derved reduceres påvirkningen af rygsøjle og nakke. Samtidig reduceres også de sammenstødskræfter, der ellers ville kaste hovedet fremefter og belaste nakken. WHIPS er i dag standard på alle Volvo's bilmodeller.
– Efter at systemet har været installeret i vores biler i seks år nu, viser analyserne fra vores havarigruppe (Volvo Cars Accident Research Team), at WHIPS har halveret risikoen for langvarige nakkeskader ved kollisioner bagfra, sammenlignet med de tidligere Volvo-sæder. Dette væsentlige fald i skadefrekvensen bekræftes også af et antal uafhængige undersøgelser, siger dr. Lotta Jacobsson, der er ekspert i biomekanik hos Volvo Cars’ sikkerhedscenter i Göteborg.
IIWPG testede i alt 208 forsæder i USA og Europa for at måle, hvordan nakkestøtter er udviklet, og hvordan de klarer sig i en simuleret kollision. Sæderne placeres på en skinne, der simulerer en kollision bagfra med en hastighed på 16 km/t.
Kilde: grenå bladet
rex