Toyota Corolla er her i efteråret/vinteren 2004 blevet præsenteret med nyt faceliftet udseende og yderligere raffinering af udstyr og detaljer, som tilsammen giver en oplevelse af komfort og kvalitet på et højere plan.
Kaizen kaldes et af de centrale begreber bag Toyotas filosofi. Det betyder løbende forbedring. Det ligger i kaizen, at man aldrig når sit mål. Dels er ingenting så godt, at det ikke kan blive bedre, dels flytter målet sig hele tiden.
Den nuværende Corolla-generation er den niende, siden modellen blev introduceret i 1966. Den er som den første designet og bygget i Europa med direkte henblik på europæiske bilister, som er de mest kræsne i verden.
Små tre år efter introduktionen præsenteres Corolla nu i en faceliftet udgave med en række forbedringer, som tager sigte på at overgå selv de højeste forventninger. Ved raffinering af udstyr og detaljer er komfort og kvalitetsoplevelse hævet yderligere et niveau.
Udvendig kendes den nye Corolla først og fremmest på en ændret front med mere hvælvet motorhjelm, kofanger med større luftindtag og nye, dråbeformede lygter, men også bagtil og langs siderne under dørene er der optiske ændringer, som tilsammen giver en mere robust og muskuløs fremtræden med større nærvær på vejen.
I kabinen bemærker man straks de nye instrumenter med såkaldt optitron-teknik med fornem lysvirkning. Det eksklusive præg understreges af nye stoffer og materialer designet af Toyotas sydfranske ED2-studie.
Hvad man hverken ser eller hører, men umiddelbart fornemmer, når man kører i bilen, er det lave støjniveau. Lettere og mere effektive isoleringsmaterialer er taget i anvendelse sammen med teknikker, der forhindrer, at støj forplanter sig til kabinen. I dieseludgaverne er der yderligere anvendt en særlig akustisk forrude med en vibrationsdæmpende film indbygget i glasset.
Udstyrsniveauet er hævet. De fleste varianter har fået nyt rat med integreret audiofjernbetjening, og standard er nu, at rattet kan justeres i både højde- og længderetningen. Raffinementer som elektrokromatisk bakspejl, som automatisk forhindrer blænding, og vinduesviskere med regnsensor findes nu på de bedst udstyrede varianter. Corolla linea SOL-varianter med 1,6 liters benzinmotor og 2-liters dieselmotor fås desuden med full map-navigationssystem med touch-screen og fartpilot.
Sikkerhedsudstyret omfatter 2-trins airbag til fører og passager samt side- og gardinairbags. Desuden er Toyotas elektroniske stabilitetssystem VSC, antispinsystem og bremseassistent standard på alle varianter.
Ny i motorprogrammet er en 1,4 liters dieselmotor (D-4D) med 90 hk, som erstatter den hidtidige 2-liters-motor med samme effekt. Den er helt af aluminium, vejer 40 procent mindre end forgængeren og kører over 20 kilometer på literen ved blandet kørsel. Den fine brændstoføkonomi er opnået ved effektiv køling af den recirkulerede udstødningsgas og en turbolader med variabel geometri, som også sørger for overlegen trækkraft ved lave omdrejningstal.
Den nye udgave af Toyota Corolla fås fra kr. 222.297,- eksklusive levering og eventuel metallak.
Kilde: grenå bladet
rex