I Netavisens snart femårige levetid har der været mange store og flot tænkte projekter på banen for at skabe mere liv i det norddjurske område og Djursland i det hele taget. Alle har de desværre lidt under, at der er kommet mere snak og visioner end konkret handling ud af dem.
Det var derfor med mildest talt blandede forventninger, at vores Redaktør i går stillede til pressemøde på Grenå Rådhus. Her blev det nyeste skud på iværksætteri-stammen nemlig søsat – et kulturturisme-projekt, som faktisk ser rigtigt spændende ud. Med Katrine West fra Destination Djursland i spidsen for en baggrundsgruppe af kulturelle ildsjæle har man udarbejdet en fælles strategi for Grenå og Nørre Djurs.
Netop faren for, at det hele kan ende ud i tom snak, var ét af hovedemnerne på mødet, og indbygget i planen skulle angiveligt være redskaber til at skabe handling bag ordene. Når Redaktøren i løbet af påskeferien får tygget sig igennem den ”moppedreng” af en rapport, han fik udleveret på mødet, vender han tilbage med en nærmere beskrivelse.
Indtil da kan du læse følgende sammenskrivning af hele planen:
”Ny kulturturisme-strategi for Grenaa og Nørre Djurs kommuner
Kulturturismestrategi for Grenaa-Nørre Djurs-området hedder en ny rapport, som blev præsenteret på et pressemøde i dag. Rapporten er resultat af et projekt, som Destination Djursland har gennemført for Grenaa og Nørre Djurs kommuner med støtte fra Erhvervs- og Byggestyrelsen.
Rapporten peger på tre områder, som er afgørende for udviklingen af kulturturismen i området – nemlig indhold, organisation og markedsføring. For hvert af de tre områder fastlægges nogle nøgleord.
Kultur – natur – fællesskab er nøgleordene for den indholdsmæssige side af strategien. Der udpeges fem temaer, som det anbefales at tage fat på. Arbejdstitlerne på de fem temaer er: 1) Hav og havn 2) Udeliv 3) Eventudvikling 4) Åforløbet og 5) Arbejdende værksteder. Rent praktisk foreslås det, at der nedsættes fem arbejdsgrupper, der tager sig af hver sit tema.
Synergi – alliancer – samarbejde er nøgleord for den organisatoriske del af strategien. Denne tænkes ført ud i livet gennem temamøder om ovennævnte temaer, samt gennem oprettelse af et intranet, hvor aktører i området kan udveksle ideer og synspunkter og finde redskaber til projektudvikling.
Synlighed – tilgængelighed – koordination – formidling er de centrale ord, når det drejer sig om markedsføring. Konkret foreslås i første omgang etablering af en hjemmeside, der skal give et samlet overblik over områdets aktiviteter og indeholde et bookingsystem, der gør det let at sammensætte sin egen feriepakke. Siden kobles til Destination Djurslands hjemmeside www.visitdjursland.com. I anden omgang kan der – ud fra hjemmesiden og de tematiske samarbejder – udarbejdes trykt materiale i form af foldere og lignende.
Rapportens konklusioner bygger på omfattende undersøgelser af de to kommuners ressourcer på kultur- og kulturturismeområdet. Undersøgelserne blev gennemført i to etaper.
Første etape var en kortlægning af de aktiviteter, der allerede er i gang, og af de fysiske rammer, området byder på. Konklusionen på denne kortlægning var, at der er masser af aktiviteter og ressourcer i området, og at det i mindst lige så høj grad drejer sig om at bygge videre på disse som om at sætte nye ting i gang.
Anden etape var en afdækning af de ideer, der findes hos forskellige aktører i området – med tyngdepunkt i en række interview. Et udgangspunkt for hele projektet har været, at en brugbar strategi må forankres i de ressourcer, der er til stede. Derfor blev ikke færre end 25 personer, der er aktive på kultur- og kulturturismeområdet i Grenaa og Nørre Djurs, interviewet om deres tanker og ideer. Herved afsløredes det, at der ligger et væld af gode ideer og venter på at blive ført ud i livet.
Projektet har hele vejen igennem været fulgt af en følgegruppe bestående af repræsentanter for nogle af de vigtigste kulturinstitutioner og kulturelle initiativer i området: Hardy Andersen (Kulturhuset Pavillonen), Brita Mosdal (Djurslands Museum), Peter Sand (Kattegatcentret), Carl-Aage Laustrup (Fokusgruppen Kultur/Kulturturisme), Hans Jørgen Pedersen (Stenvad Mosebrugscenter) og Bo Jacobsen (Kulturraketten i Nørre Djurs).
Denne gruppe har i høj grad været afgørende for fastlæggelsen af nøgleord og indsatsområder for strategien.
I forlængelse af undersøgelsen har de to kommuner i samarbejde med Erhvervs- og Byggestyrelsen igangsat et nyt projekt, hvis formål er at føre kulturturismestrategien ud i livet. Til det nye projekt har man ansat en tovholder, projektleder Hanne Wellendorf, som i samarbejde med Destination Djursland vil tage sig af denne opgave.
Destination Djursland ser frem til denne opgave og til samarbejdet med såvel Hanne Wellendorf som områdets kulturturisme-aktører.
Rapporten Kulturturismestrategi for Grenaa-Nørre Djurs-området kan rekvireres ved henvendelse til Destination Djursland, telefon 87 52 18 00.”
Kilde: Indsendt til Djurslands Netavis d. 21. marts med venlig hilsen Per Rasmussen og Katrine West!
rex