Forleden dag kunne man under Midtdjurs læse om nogle forhold omkring det lokale varmeværk i Kolind og et manglende tilsyn med varme-prisen, som artiklens forfatter gør opmærksom på.
I dag kan vi så bringe endnu en artikel om konsekvenserne ved sådanne svigt hos Energitilsynet:
Energitilsynet holder ikke øje med, om alle varmevær-ker overholder reglerne for varmepriser
Af Per Andersen
For høje og ulovlige priser på varme. Det kan blive konsekvensen for danske varmeforbrugere, fordi ikke alle de danske varmeværker får kigget deres priser og betingelser efter i sømmene ud fra varmeforsy-ningsloven. Energitilsynet, der skal føre tilsyn med de danske priser på varme, sikrer ikke, at tilsynet får alle de oplysninger, varmeværkerne er forpligtede til at afgive. Desuden gennemgår Energitilsynet ikke alle de oplysninger, de modtager fra varmeværker.
Formanden for Energitilsynet, lic. polit og direktør Uffe Bundgaard Jørgensen erkender, at tilsynet ikke kan gennemgå alle varmeværker:
”Vi fungerer på en måde som skattevæsenet. Vi formoder, at alle varmeværker overholder loven. Vi kan ikke kontrollere alle, vi kan ikke gå i dybden på kryds og tværs”.
Den holdning er næstformanden for Folketingets Energiudvalg, Anne Grethe Holmsgaard fra SF, ikke tilfreds med:
”Det er en bortforklaring med sammenligningen med skattevæsenet. Det holder ikke, at alle overholder loven. Det er ikke nok at revidere regnskaber. Det er ikke nok bare at stole på revisorer, direktører og bestyrelse. Det vil være den rene idealverden”.
Forbrugerne har ikke ansvar
I lighed med andre politikere og eksperter slår Anne Grethe Holmsgaard fast, at Energitilsynet har ansvaret for tilsynet med varmeværkerne. De afviser alle, at forbrugerne bærer ansvaret for at følge op på varmeværkerne og nok skal klage, når der er noget galt. Personer med stort kendskab til Energitilsynet giver udtryk for, at holdningen i tilsynet er, at forbrugerne har ansvaret og klager, når der er problemer.
Forbrugerne har ifølge politikere som den afgåede formand for Folketingets Energiudvalg, Aase D. Madsen fra Dansk Folkeparti, tit ikke mulighed for at få tilstrækkelig viden om varmeværkerne til at kunne tage ansvaret for, at værkerne overholder lovgivningen.
Halmvarmeværkerne i Kolind på Djursland og Borup på Sjælland, der ikke har fremsendt det lovpligtige materiale til Energitilsynet gennem flere år, er eksempler på, at forbrugerne ikke kan få den nødvendige indsigt. Oplysninger som eksempelvis regnskaber på de to private værker er ikke tilgængelige for offentligheden. Forbrugerne har derfor svært ved at gennemskue, om de to halmvarmeværker overholder varmeforsyningsloven. Forbrugerne er dog ikke alene om at have problemer med at følge op på de enkelte varmeværker.
Energitilsynet langsomt og tandløst
Ifølge eksperter har Energitilsynet med hensyn til både ressourcer og kompetence vanskeligt ved at klare sig overfor de store værker. De store værker sætter de bedste på området til at føre deres sager med Energitilsynet, hvor medarbejderne sidder begravet i mange og kom-plicerede sager. Skævheden mellem tilsynet og de store forsynings-virksomheder kan være medvirkende til, at eksperter finder Energitilsynet langsomt og tandløst. Til det siger Aase D. Madsen:
”Vi kan ikke være tjent med, at Energitilsynet er langsomt og tandløst. Energitilsynet skal være forbrugernes vagthund, ordentlig, kompetent og relevant”.
Hvis tilsynet ikke kan leve op til deres ansvar, er budskabet fra Aase D. Madsen:
”Energitilsynet har en forbandet pligt til at gøre ministeren opmærk-som på problemer. Tilsynet skal råbe systemet op, som de gjorde i 2003. Ellers regner politikerne med, at det bare kører”.
Nødråbet fra Energitilsynet i 2003 resulterede i, at tilsynet i 2004 har fået tilført ressourcer og kompetence. Det fremgår af et svar fra økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen til Folketingets Energiudvalg i november 2004.
Energitilsynet vigtigt i fremtiden
Med de nye ekstra ressourcer håber politikerne på, at Energitilsynet bliver i stand til at løse deres opgaver. Politikere, eksperter og Forbrugerrådet er nemlig alle enige om, at Energitilsynet har en vigtig rolle for at sikre forbrugerne mod urimeligheder og misbrug i fremtidens varmeforsyning. Mange varmeværker har monopol på levering af varme, så forbrugerne ikke kan købe varme i et marked med almindelig fri konkurrence. Den afgåede formand for Folketingets Energiud-valg, Aase D. Madsen, siger:
”Energileverandører med en stærk position, en markedsmagt, kræver et stærkt Energitilsyn”.
Kilde: Af Per Andersen
rex