Det lysner for den kollektive trafik på Djursland og i Århus-området. Den radikale rådmand i Århus,
Peter Thyssen, var ganske positiv overfor et samarbejde mellem Djursland og Århus: »Vi ønsker fra Århus' side ikke at lukke Grenaa-banen, men vi vil gerne være med til at udvikle den«.
Det sagde han på Trafikforeningen Djurslands høring om den kollektive trafik her i området. Han blev bakket op af både Venstres amtsrådsmedlem, Lotte Horneman, og SF’s folketingskandidat Kirstine Bille, der begge kunne se fordele i nye regionale trafikselskaber.
Peter Thyssen gjorde udførligt rede for de skitser og planer, som hans afdeling på Århus Rådhus arbejder med. Trafikrådmanden fremlagde ideer om, hvordan man kunne løse problemer ved linieføringen af den tunge godstransport fra Grenaa til Århus. Man kunne simpelthen fra Lystrup føre banen over Lisbjerg til den jyske hovedbane, så den kom udenom Århus. Det kunne samtidig give den fordel, at Grenaa-banens passager-trafik fra Lisbjerg kunne fortsætte som letbane mod Århus centrum.
– Der er mange eksempler i udlandet, som viser, at det er den rigtige måde at løse problemerne på, sagde Peter Thyssen.
Han fik medhold af Lotte Horneman, som har set på kombinationen af almindelig togdrift og letbane i både Strassbourg og Karlsruhe.
Peter Thyssen mente dog ikke, at Grenaa-banens linieføring ind i Århus var afgørende.
– Det kan godt være, banen skal blive liggende, hvor den er. Men det er tvingende nødvendigt, at Århus får flyttet en stor del af den private trafik over i den kollektive, og måske kunne letbane og sporvogne i Århus komme Grenaa-banen til gode. Vi ønsker fra Århus' side ikke at lukke Grenaa-banen, men vi vil gerne være med til at udvikle den, slog rådmanden fast.
Kirstine Bille var enig i, at der bliver brug for flere tog i den kollektive trafik.
– Århus’ bopælsområder udvides hele tiden. Derfor skal vi sørge for en god bane - også til gods. Opgraderingen af Grenaa-banen er godt på vej. Nu skal vi have den sidste del af strækningen helt til Grenaa med, sagde hun, og tilføjede, at det også er vigtigt med samdriften med Odder-banen.
Det var Lotte Horneman enig i, men samkøringen må vente, til Grenaa-toget kører som planlagt. Det er i hvert fald et stort ønske fra mange sider, at man kan køre hele strækningen Odder-Grenaa uden omstigning.
Peter Thyssen, der som rådmand også er ansvarlig for Århus Sporveje, arbejder på at gennemføre en trafikkonference, så alle spørgsmål om kollektiv trafik kan blive endevendt, og den bør holdes inden kommunevalget i november, sagde han.
Høringen i Grenaa blev ledet af direktøren for Djurslands Erhvervsråd, Finn Pedersen.
Kilde: grenå bladet
rex