»Kulturturisme-strategi for Grenaa-Nørre Djurs-området« hedder en ny rapport, som blev præsenteret på et pressemøde mandag den 21. marts på Grenaa Rådhus.
Rapporten er resultat af et projekt, som Destination Djursland har gennemført for Grenaa og Nørre Djurs kommuner med støtte fra Erhvervs- og Byggestyrelsen.
Rapporten peger på tre områder, som er afgørende for udviklingen af kulturturismen i området; nemlig indhold, organisation og markedsføring. For hvert af de tre områder fastlægges nogle nøgleord.
. Fra venstre ses projektleder Hanne Wellendorf, direktør for Destination Djursland Per Rasmussen og kulturformidler i Destination Djursland Katrine West.
|
»Kultur - natur - fællesskab« er nøgleordene for den indholdsmæssige side af strategien. Der udpeges fem temaer, som det anbefales at tage fat på. Arbejdstitlerne på de fem temaer er: 1. Hav og havn 2. Udeliv 3. Eventudvikling 4. Åforløbet og 5. Arbejdende værksteder. Rent praktisk foreslås det, at der nedsættes fem arbejdsgrupper, der tager sig af hver sit tema.
»Synergi - alliancer - samarbejde« er nøgleord for den organisatoriske del af strategien. Denne tænkes ført ud i livet gennem temamøder om ovennævnte temaer, samt gennem oprettelse af et intranet, hvor aktører i området kan udveksle ideer og synspunkter og finde redskaber til projektudvikling.
»Synlighed - tilgængelighed - koordination - formidling« er de centrale ord, når det drejer sig om markedsføring. Konkret foreslås i første omgang etablering af en hjemmeside, der skal give et samlet overblik over områdets aktiviteter og indeholde et bookingsystem, der gør det let at sammensætte sin egen feriepakke. Siden kobles til Destination Djurslands hjemmeside www.visitdjursland.com. I anden omgang kan der - ud fra hjemmesiden og de tematiske samarbejder - udarbejdes trykt materiale i form af foldere og lignende.
Projekt i 2 etaper
Rapportens konklusioner bygger på omfattende undersøgelser af de to kommuners ressourcer på kultur- og kulturturismeområdet. Undersøgelserne blev gennemført i to etaper.
Første etape var en kortlægning af de aktiviteter, der allerede er i gang, og af de fysiske rammer, området byder på. Konklusionen på denne kortlægning var, at der er masser af aktiviteter og ressourcer i området, og at det i mindst lige så høj grad drejer sig om at bygge videre på disse som at sætte nye ting i gang.
Anden etape var en afdækning af de ideer, der findes hos forskellige aktører i området - med tyngdepunkt i en række interviews.
– Et udgangspunkt for hele projektet har været, at en brugbar strategi må forankres i de ressourcer, der er til stede. Derfor blev ikke færre end 25 personer, der er aktive på kultur- og kulturturismeområdet i Grenaa og Nørre Djurs, interviewet om deres tanker og ideer. Herved afsløredes det, at der ligger et væld af gode ideer og venter på at blive ført ud i livet, siger Destination Djurslands tovholder på projektet, Katrine West.
Følgegruppen
Projektet har hele vejen igennem været fulgt af en følgegruppe bestående af repræsentanter for nogle af de vigtigste kulturinstitutioner og kulturelle initiativer i området: Hardy Andersen (Kulturhuset Pavillonen), Brita Mosdal (Djurslands Museum), Peter Sand (Kattegatcentret), Carl-Aage Laustrup (Fokusgruppen Kultur/Kulturturisme), Hans Jørgen Pedersen (Stenvad Mosebrugscenter) og Bo Jacobsen (Kulturraketten i Nørre Djurs).
Denne gruppe har i høj grad været afgørende for fastlæggelsen af nøgleord og indsatsområder for strategien.
I forlængelse af undersøgelsen har de to kommuner i samarbejde med Erhvervs- og Byggestyrelsen igangsat et nyt projekt, hvis formål er at føre kulturturismestrategien ud i livet. Til det nye projekt har man ansat en tovholder, projektleder Hanne Wellendorf, som i samarbejde med Destination Djursland vil tage sig af denne opgave.
– Det har været altafgørende for os, at det her ikke blev et skrivebords-projekt, som endte med en fin rapport på én eller anden hylde. Derfor er vi utroligt glade for, at alle de intentioner og målsætninger i kulturturisme-strategien nu får en reel chance for at blive ført ud i livet - til glæde for såvel gæsten som vores turisterhverv - idet vi har fået økonomi til at ansætte Hanne Wellendorf som projektleder. Hun skal være det koordinerende og udfarende led, der skal sørge for at tingene i strategien bliver til virkelighed, siger direktøren for Destination Djursland, Per Rasmussen.
Synliggørelse
Det handler om at gøre kulturturisme-produktet synligt for såvel gæsterne som de lokale borgere, idet man hidtil ikke har formået at synliggøre samspillet mellem produkter/temaer. Kulturturisme har der nemlig hele tiden været masser af.
– Nu bliver der sammenhæng og helhed i tingene, og i strategien ligger der også det element, at vi skal målrette vores markedsføring på nogle bestemte temaer, der tydeliggør lige nøjagtig hvad det er vi har, og som gør vores område til noget attraktivt. Og her er det maritime jo en helt oplagt ting, og noget vi skal slå på igen og igen, siger Per Rasmussen.
Hanne Wellendorf befinder sig rent fysisk på Kattegatcentret, hvor man er velkommen til at kontakte hende, hvis man har nogle input i forbindelse med det arbejde, der forestår.
– Og Destination Djursland ser virkelig frem til denne opgave og til samarbejdet med såvel Hanne Wellendorf som områdets kulturturisme-aktører, slutter Per Rasmussen.
Rapporten Kulturturismestrategi for Grenaa-Nørre Djurs-området kan rekvireres ved henvendelse til Destination Djursland, telefon 87 52 18 00.
En kulturturisme-strategi for Grenaa og Nørre Djurs kommuner blev præsenteret på Grenaa Rådhus mandag før påske. Fra venstre ses projektleder Hanne Wellendorf, direktør for Destination Djursland Per Rasmussen og kulturformidler i Destination Djursland Katrine West.
Kilde: grenå bladet
rex