I denne uge vil naboerne til Grenaabanen kunne se et ildsprudlende tog i sporene om aftenen og om natten. Det er slibetoget - en sværvægter på 70 meter og 220 tons - som med sine 48 slibesten bearbejder skinnerne.
Om aftnerne og nætterne den 16.-17. april, den 21.-22. april og den 23.-24. april skal Banedanmark slibe skinner mellem Århus og Ryomgård.
Banedanmark sliber alle skinner med jævne mellemrum. Den væsentligste grund til at slibe skinnerne er, at rifler og bølger skal fjernes. De har typisk en dybde på 0,05-0,10 mm.
– Selv så små rifler og bølger giver anledning til, at støjen bliver op til 10 decibel højere. Og det kan øret opfatte som en fordobling af støjen, siger teamleder Bo Nielsen fra Banedanmark.
På Grenaabanen er det både nogle gamle skinner og nogle af de skinner, der næsten lige er blevet ombygget, der skal slibes.
– Det er vores erfaring, at det er en god investering på længere sigt også at slibe nye skinner. Det forøger nemlig skinnernes levetid, fortæller Bo Nielsen.
Schweizisk slibe-
tog og målevogn
Det er den schweiziske entreprenørvirksomhed Speno International, som sliber skinnerne for Banedanmark. Det er også schweizerne, som hvert år kører rundt med en målevogn forskellige steder på de danske skinner og måler, om de trænger til at blive slebet.
– Herhjemme råder vi ikke over et lignende avanceret slibetog og en målevogn, fortæller Bo Nielsen.
Schweizerne har allerede slebet sammenlagt 460 km. skinner i Danmark i 2003 og 2004. Frem til 1. maj 2005 sliber Speno International yderligere ca. 300 km skinner forskellige steder i Danmark. Heraf er de ca. 21 km på Grenaabanen.
Sliber flere gange
Selvom Banedanmark kun skal have slebet sammenlagt 300 km skinner i denne omgang, har der været sat tre måneder af til arbejdet.
– Det er kun ganske få steder, vi kan nøjes med at slibe en enkelt gang. De fleste strækninger skal vi slibe 3-6 gange, forklarer Bo Nielsen og tilføjer, at når slibetoget bearbejder skinnerne, kører det ca. 5 km i timen.
– Det betyder, at vi i gennemsnit kan nå at slibe 5-6 km færdigt pr. nat i det tidsrum, der ikke kører tog på Grenaabanen. Her skal de nye skinner kun slibes tre gange. Derfor kan vi slibe i alt 21 km færdigt på tre aftener og nætter.
For ikke at genere togdriften arbejder slibetoget om aftenen og om natten på Grenaabanen. Da skinneslibningen støjer, kan det for jernbanens naboer betyde kortvarige gener, når slibetoget befinder sig ud for deres bolig. Umiddelbart efter at skinnerne er blevet slebet, kan der desuden forekomme en højfrekvent støj - en hylen - når togene kører over de nyslebne skinner. Denne støj vil dog forsvinde i løbet af kort tid.
Banedanmark beklager de gener, slibearbejdet giver for jernbanens naboer.
I denne uge slibes der løs på skinnerne på Grenaabanen, men kun om natten. Her ses det tog, der klarer arbejdet.
Kilde: Grenå Bladet
rex