Rougsoeportalen.dk

Tak til
 






  
05/05 2023

Dagsorden for økonomiudvalget

1. Revisionsberetning nr. 129

J.nr.: 00.01 K01 Init.: hjl
of-129.doc

Sagsfremstilling:
Kommunernes Revision fremsender beretning nr. 129 vedrørende revisionsbesøg i perioden fra november 2004 til marts 2005 (delberetning for regnskabsåret 2004).

Beretningen er opdelt i følgende afsnit:

• Indledning (grundlag, omfang og rapportering)
• Redegørelse for den udførte revision
• Revisionens bemærkninger

Efter styrelseslovens § 42 påhviler det revisionen regelmæssigt at foretage en kritisk gennemgang af kommunens regnskabsføring og de i forbindelse hermed etablerede kontrolforanstaltninger med henblik på at efterprøve, om disse er betryggende.

Den udførte revision har omfattet følgende områder: Kasseeftersyn, regnskabsføring, afstemning af likvide aktiver, likviditetsoversigter, afstemning af balancens øvrige områder, lønninger og vederlag samt områder med overførselsindkomster m.v.

Den fremtrædende konklusion er, at forretningsgange og interne kontroller er fornuftigt tilrettelagt og udføres på betryggende vis. De nye regler om forelæggelse af kvartalsvise likviditetsoversigter efterleves. Det er konstateret, at der på enkelte mellemregningskonti henstår beløb af ældre dato, men at det er aftalt, at Økonomiafdelingen foretager en gennemgang af kontiene.

Den udførte revision har givet anledning til bemærkninger på området vedrørende overførselsindkomster/sagsrevision af sociale ydelser m.v., hvilke forhold er nærmere uddybet i beretningen.

Økonomichefen indstiller, at beretningen tages til efterretning, og at Socialafdelingens forslag til besvarelse af de afgivne bemærkninger godkendes.





2. Økonomirapport pr. 31. marts 2005

J.nr.: 00.01 Ø02 Init.: hjl
of-434.doc

Sagsfremstilling:
Der foreligger økonomirapport pr. 31. marts 2005.

Rapporten er opgjort i beretningsform og suppleret med kassebeholdningen, der ved kvartalets udløb udgjorde 29.361.207 kr. samt kassebeholdningen opgjort efter kassekreditreglen, der ved kvartalet udløb udgjorde 17.165.532 kr. Der foreligger tillige overordnede bemærkninger til rapporten.

Økonomirapport opgjort på bevillingsniveau er vedlagt sagen.

Økonomichefen indstiller, at rapporten tages til efterretning.









3. Økonomirapport pr. 31. marts 2005 med tilhørende tillægsbevillingsansøgning - Økonomiudvalgets område

J.nr.: 00.01 Ø02/S03 Init.: hjl
of-433.doc

Sagsfremstilling:
Der foreligger økonomirapport pr. 31. marts 2005 for Økonomiudvalgets område (hovedkonto 6, 7 og 8).

Endvidere er der udarbejdet et notat, der nærmere beskriver den mere overordnede udvikling på de tre hovedkonti. Samlet set følger regnskabsresultatet forventningerne.

På baggrund af notatet søges der samtidig en tillægsbevilling på netto -50.000 kr. (netto mindreudgift), der kan specificeres således:

Funktion 6.43 Valg m.v.: EU-folkeafstemning 27/9-2005 60.000 kr.
Funktion 8.20 Pantebreve: Rimsø-Emmelev Vandværk -110.000 kr.
Restbeløb, der foreslås at tilfalde kassebeholdningen -50.000 kr.

Økonomichefen indstiller, at økonomirapporten tages til efterretning, og at der meddeles tillægsbevilling som beskrevet.










4. Forslag til revideret Djurslands Udviklings Program 2004-2015

J.nr.: 00.16.00P22 Init.: mc
ok-251.doc

Sagsfremstilling:

Forslag til revideret program for 2004-2015 beror i sagen.

Kommunaldirektøren indstiller, at det reviderede program for 2004-2015 godkendes.








5. Status pr. 1. maj 2005 for skatte- og inddrivelsesområdet

J.nr.: 00.18.02 Init.: hjl
of-435.doc

Sagsfremstilling:
De kommunale skatte- og inddrivelsesforvaltninger fusionerer pr. 1. november 2005 med ToldSkat.

Lovforslagene vedrørende fusionen forventes vedtaget den 17. maj 2005.

Arbejdsområderne skal fremover udføres fra 30 skattecentre fordelt over hele landet, hvor Nørre Djurs Kommune vil blive tilknyttet skattecenter Grenaa.

I første omgang - omkring 1. november 2005 - forventes de nuværende kommunale skattemedarbejdere at blive samlet i midlertidige lokaler i Grenaa indtil en permanent løsning på lokaler foreligger.

Medarbejderne, som er beskæftiget med inddrivelsesområdet, forventes også samlet pr. 1. november 2005. Det er uvist hvor, men det kan blive på et af de nuværende regionskontorer i ToldSkat Østjylland (Randers eller Århus).

Med henblik på en foreløbig orientering til Økonomiudvalget, er der udarbejdet et notat (beror i sagen), der p.t. beskriver den personalemæssige situation i forbindelse med fusionen.

Kommunaldirektøren indstiller, at Økonomiudvalget tager orienteringen til efterretning.









6. Konvertering af garantistillelse - Bønnerup Havn

J.nr.: 08.03 Ø60 Init.: hjl
of-432.doc

Sagsfremstilling:
I forbindelse med molebyggeri m.v. på Bønnerup Havn har Kommunalbestyrelsen ydet garanti for to lån til Den Erhvervsdrivende Fond Bønnerup Havn i Århus Amts Udviklingsfond på i alt 3 mio. kr. Restgælden udgør p.t. 2.943.182,00 kr.

Med henblik på at opnå en betydelig løbende besparelse har havnens bestyrelse besluttet at foretage en låneomlægning, således at de to lån indfries og erstattes med et lån af tilsvarende størrelse i KommuneKredit.

Bestyrelsen ansøger på baggrund heraf om, at den hidtidige garantistillelse overføres til det nye lån.

Økonomichefen indstiller, at den nuværende garanti konverteres til det nye lån.









7. Renoveringsplan m.v. for Nørre Djurs Hallen

J.nr.: 04.04 Init.: vv
bk-108.doc

Sagsfremstilling:
Nørre Djurs Hallens bestyrelse fremsender fornyet ansøgning vedrørende renoveringsplan for hallen.

Børne- og Kulturudvalget henviste den første ansøgning til budgetbehandlingen 2006.

Det er bestyrelsens opfattelse, at det ikke er acceptabelt for hallens brugere, at en renovering først kan påbegyndes i løbet af året 2006.

Bestyrelsen søger derfor om tilsagn til yderligere driftstilskud til ydelser på et nyt lån til brug for renovering af meget påtrængende opgaver, nemlig her og nu renovering af hele omklædningsområdet samt udskiftning af ventilationsanlæg. Udgiften hertil er beregnet til godt 500.000 kr.

Bestyrelsen forestiller sig, at renoveringen af de påtrængende opgaver kan være færdige i forbindelse med sæsonstart 2005/2006.

Ydelsen på lånet (20 årigt) i 2005 forventes at blive i en størrelsesorden af ca. 30.000 kr. Mere nøjagtige oplysninger vil foreligge når tilsagn om lån med låneafvikling foreligger.

For så vidt angår den resterende renovering samt omlægning af lån med kommunegaranti, alternativt engangstilskud, vil bestyrelsen senere fremkomme med materiale.

Forvaltningsdirektøren indstiller, at der gives tilsagn om yderligere driftstilskud til ydelser på et nyt lån til den påtrængende renovering svarende til en årlig udgift af ca. 60.000 kr.

Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 28. april 2005
Fraværende: Kirsten Bech Hansen

Anbefales.









8. Anvendelse af Stenvadcentrets lokaler

J.nr.: 15.04.10 Init.: kmk
su-277.doc


Kommunalbestyrelsen besluttede på mødet den 4. marts 2004 bl.a. at

1. Stenvadcentret er kommunens beskæftigelsestilbud til borgere der ikke umiddelbart kan placeres på arbejdsmarkedet og at Stenvadcentret fortsætter igangværende udvikling i forhold aktiveringsindsatsen, således at centret arbejder tæt sammen med private virksomheder og offentlige institutioner om udplacering af kontanthjælpsmodtagere i opkvalificerende praktik- og jobforløb, og således at centret som kommunens enstrengede beskæftigelsestilbud udvikler og udbyder tilbud der retter sig mod opkvalificering af deltagernes såvel faglige som personlige kompetencer, samt således at medarbejdere og leder løbende efteruddanner sig i overensstemmelse med de ændrede opgaver.

Stenvadcentret omfatter drift af følgende elementer
• Museum, herunder Mosebrugsbane og Tørvecafé
• Shii-take
• Blå Flag Station

3. Stenvadcentret fortsætter igangværende udvikling af aktiviteter rettet mod turisme og udvikling som lokalt kulturcenter.


Beslutningen indeholder to hovedelementer:

1. Stenvadcentret som et kommunalt beskæftigelsestilbud
2. Stenvadcentret som et lokalt kulturcenter

Med henblik på at afklare visse forhold vedrørende den fremtidige anvendelse af lokaler på Stenvadcentret herunder driften af Tørvecaféen, efter det ikke har været muligt at bortforpagte Tørvecaféen, har Nørre Djurs Kommune rettet henvendelse til Tilsynet Statsamtet i Århus, den 15. september 2004.

Nørre Djurs Kommune har modtaget Tilsynets kommentarer den 20. december 2004.

På baggrund af tidligere afgørelser og dette brev fastlægger kommunalbestyrelsen følgende for anvendelsen af lokalerne på Stenvadcentret:

1. Samtlige lokaler kan anvendes til aktiveringsformål.

2. Mosebrugsmuseet og Tørvecafeen kan anvendes til museumsformål/turistformål.

3. Mosebrugsmuseet, Tørvecaféen og lokalet på 1. sal i den tidligere produktionsskole kan anvendes som møde-, undervisnings- og foreningslokaler for kulturelle formål og for foreninger under folkeoplysningsområdet, samt udlejes til møde- og kursusvirksomhed for andre foreninger og organisationer.
• Tørvecafeen kan levere fortæring i forbindelse med udlånet/udlejen.
• I forbindelse med udlån/udleje af lokalet på 1. sal i den tidligere produktionsskole kan der stilles køkkenfaciliteter til rådighed.

Stenvadcentret administrerer udlån/udleje af lokalerne.
Udlejen og indtjeningen i Tørvecaféen indgår i regnskabet for Stenvadcentret.
Der aflægges særskilt regnskab for Tørvecaféen.

I forhold til anvendelsen af aktiverede i Tørvecafeen agter kommunalbestyrelsen at handle i overensstemmelse med gældende praksis på området og i overensstemmelse med afgørelser truffet af Arbejdsmarkedsrådet. Kommunalbestyrelsen ønsker dog at bemærke, at den finder det vigtigt at have en virkelighedsnær aktiveringsindsats, hvorfor det er væsentligt for Tørvecafeen, at den har opgaver at varetage.

Kommunalbestyrelsens begrunder sin beslutning med henvisning til Indenrigs- og Sundhedsministeriets notat af 26. maj 2003 om kommunal støtte til vandrerhjem.

Notat af 3. april 2005 er vedlagt sagen.

Forvaltningsdirektøren indstiller forslaget til godkendelse.

Beslutning i Socialudvalget den 14. april 2005
Fraværende:

Anbefales.







9. Kvalitetsstandarder

J.nr.: 16.08.00 Init.: kmk
su-280.doc

Sagsfremstilling:
Der er fremsendt forslag til reviderede kalitetsstandarder for følgende områder:

• Kvalitetsstandard for kommunal genoptræning
• Kvalitetsstandard for kommunal vedligeholdelsestræning

Forslagene er udarbejdet med baggrund i Servicelovens bestemmelser, som de fremgår af § 73 a, stk. 1 og 2.

Forslagene har været forelagt på ældreledermøde.

Beslutning i Socialudvalget den 14. april 2005
Fraværende:

Anbefales.







10. Organisering af Bofællesskabet i Ørum

J.nr.: 16.15.01 Init.: IH
su-267.doc

Sagsfremstilling:
Siden marts 2004 har ledelsen af Bofællesskabet i Ørum været varetaget af den koordinerende områdeleder.

I forbindelse med at områdelederen fratræder 31. marts 2005 ønskes organiseringen og ledelsen af bofællesskabet drøftet.

Under hensyn til den forestående kommunesammenlægning bør det indgå i overvejelserne om der kan opnås driftsfordele ved allerede på nuværende tidspunkt at samkøre bofællesskaberne i Nørre Djurs og Grenå.

Beboerne i Bofællesskabet i Ørum har deres dagaktiviteter i Grenå Bo- og Aktivitetscenter, hvorunder bofællesskaberne i Grenå hører.

Bofællesskaberne i Grenå drives af Århus Amt og en samling af driften af bofællesskaberne skal således ske gennem en aftale med Århus Amt under iagttagelse af reglerne for virksomhedsoverdragelse.

Det bemærkes at Århus Amt ligeledes i Rougsø står for driften af bo- og aktivitetstilbud for målgruppen.

Forvaltningsdirektøren indstiller, at der optages forhandlinger med Århus Amt om mulighederne og vilkårene for at amtet overtager driften af bofællesskabet i Ørum.
Såfremt forvaltningen kan anbefale at der sker en sammenlægning vil der efterfølgende blive fremstillet en indstilling herom.

Beslutning i Socialudvalget den 03-02-05
Fraværende: Peter Bo Jensen

Tiltrædes.


Socialudvalgsmøde den 14. april 2005

Mulighederne for samdrift af bofællesskabet i Ørum har været undersøgt såvel i forhold til Århus Amts bofællesskab i Grenå som i forhold til Sønderhalds bofællesskab i Auning.

Fra både Århus Amt og Sønderhald Kommune har man været åbne over for at påtage sig opgaven og såvel amtskommunen som Sønderhald anses for at have veldrevne tilbud .

Med følgende begrundelser anses samdrift med Sønderhald for den bedste løsning:

- ud fra lovforslagene i forbindelse med strukturreformen forventes det, at ansvaret for den sociale indsats over for voksne psykisk handicappede fra 1. januar 2007 fuldt ud vil overgå til kommunerne,

- Sønderhald og Nørre Djurs kommuner er i forvejen i løbende dialog omkring sammenlægning,

- organisatorisk er der flest lighedspunkter mellem bofællesskabet i Auning og bofællesskabet i Ørum,

- på baggrund af de mange lighedspunkter mellem bofællesskaberne i henholdsvis Auning og Ørum og begges forankring i en primærkommune anses synergieffekten at blive størst ved denne samdrift.

Samdriften baseres på indgåelse af aftale mellem kommunerne om køb af konsulent-ydelse.

Driftsansvaret for bofællesskabet i Ørum er således fortsat Nørre Djurs Kommunes.
Udgiften til ordningen vil være på niveau med nuværende ordning.
Ordningen gælder for perioden 1. juni 2005 – 31. december 2006.

Forvaltningsdirektøren indstiller, at der indgås aftale med Sønderhald Kommune som beskrevet.

Beslutning i Socialudvalget den 14. april 2005
Fraværende:

Anbefales.







11. Eventuelt

J.nr.: Init.: mc
ok-248.doc

Sagsfremstilling:








Kilde: Nørre Djurs Kommune

rex


 

Tak til
 

Kort Nyt

Indsend dine egne nyheder og læserbreve til:
nyheder@djurslands.net

Vi mangler frivillige, der har lyst til at arbejde med nyheder på hele Djursland. Skriv til redaktion@djurslands.net hvis du vil give en hånd med.

Nyhedsstrøm

RSS nyhedsstrøm
Hent nyhederne fra din egen nyhedslæser eller vis dem pÃ¥ din hjemme­side.

Net Nyt
Problemer med din opkobling? - Check Netstatus her

Download programmer for sikring af din PC - her

Brug for antispam til din mailserver - antispam