Grenaa Kommune tager sundhed på arbejdspladsen alvorligt. I en stor spørgeskemaundersøgelse spørges samtlige 1.800 ansatte om deres sundhed og trivsel på arbejdspladsen.
Undersøgelsen vil også give et billede af medarbejdernes tryghedsgrad i forhold til den forestående kommunesammenlægning.
Grenaa Kommune har i samarbejde med BST Jylland A/S iværksat projekt »Sundhed på arbejdspladsen« for alle ansatte i Grenaa Kommune - lige fra skoler og børnepasningsordninger over ældrepleje og til administration.
Formålet med projektet er at sætte fokus på sundhed, at igangsætte sundhedsaktiviteter på arbejdspladserne og at gøre det muligt for medarbejderne at tage ansvar for egen sundhed. Endelig er det også projektets formål at nedbringe sygefraværet ved at fremme sundhed og trivsel på arbejdspladsen.
Projektet baseres på en spørgeskemaundersøgelse, som alle kommunens ca. 1.800 ansatte udfylder anonymt. På den baggrund tegner BST Jylland en sundhedsprofil for kommunen som helhed - og dertil syv sundhedsprofiler for de enkelte arbejdsområder.
Spørgeskemaet behandler emner som trivsel, ledelse og udviklingsmuligheder på arbejdet, men også generelle livsstilsspørgsmål som kost og motion, tobaks-, alkohol- og medicinforbrug. For første gang belyser undersøgelsen også medarbejdernes tryghed i forhold til den kommende kommunesammenlægning.
Med det meget præcise billede, Grenaa Kommune får af sundhedstilstanden på sine arbejdspladser, er der basis for at iværksætte konkrete og målrettede sundhedsfremmende aktiviteter.
Kilde: Grenå Bladet
rex