Danmark og Norges hurtigste Special Saloon Cars mødes på Ring Djursland på søndag i den kommende weekend.
Denne sommer fylder Ring Djursland 40 år, og dette jubilæum bliver markeret med tre store arrangementer. Det første finder sted den 29. maj, og allerede inden racerbilerne er blevet sluppet løs på den racerbane, der betegnes som Danmarks mest krævende, tegner arrangementet til at blive en succes.
Grundideen i den kommende Special Saloon Festival har nemlig været at samle en række af Nordens bedste biler fra klassen, hvor alt er tilladt, og det er lykkedes i så stor stil, at Festivalen er ved at drukne i sin egen succes.
Højst 32 biler må nemlig starte på den kuperede racerbane ved Tirstrup, men da endnu flere deltagere har tilmeldt sig løbet, må mange nu stå på venteliste og håbe på et afbud.
Deltagerne kommer denne gang både fra Norge og Danmark. Special Saloon-kørerne fra vores nordlige naboland har nemlig valgt at placere anden afdeling af Norges Cuppen på Ring Djursland, og det betyder, at hen ved ti hurtige udenlandske biler kommer til start, anført af mærker som Audi, Lotus, Mercedes og Porsche.
Disse står overfor en række af de bedste danske kørere, og der er derfor nærmest lagt op til landskampstemning, når der skal kæmpes om den nationale ære i søndagens to løb. Den danske del af feltet står her stærkt, for efter et par år i en bølgedal er Special Saloon-klassen herhjemme atter i fremgang med tilgang af nye spændende biler, der både kan køre stærkt og klare de strabadser, som de bliver udsat for under et løb. Således vil flere af bilerne i feltet komme meget tæt på de omgangstider, som præsteres af den professionelle DTC-klasse på banen.
Selv om det er de kraftigt modificerede racerbiler, som står øverst på plakaten ved Special Saloon Festivalen, så vil mange andre biltyper og klasser være i aktion i weekenden.
Yokohama Cup’en er således den diametrale modsætning til Special Saloon-klassens biler, for her er udgangspunktet en række af bybilledets populære biler, der med den nødvendige sikkerhedsudrustning er gjort klart til motorsport. Klassen byder i år på flere nyskabelser. I Yokohama Cup 1600 kan man således opleve den moderne udgave af Mini Cooperen, som blev gjort legendarisk på Ring Djursland allerede i banens første år, mens et andet mærke med en lang sejrstradition er på vej tilbage. Det er Ford, hvis lille, men potente Fiesta ST150-model godt kan gå hen at vinde sin første sejr i Yokohama Cup 2000 ved Special Saloon Festivalen.
De øvrige klasser på programmet ved årets første arrangement på Ring Djursland bliver de små, enkeltsædede Formel 1800-racer, Syver Race Cup’en, Super Cuppen, ClubRace-bilerne samt de historiske biler fra perioden 1972-1976.
Special Saloon Festivalen tæller ikke blot med til Norges Cuppen. Løbet udløser også point til deltagerne i den hjemlige Special Saloon Car Challenge.
Selv om de 32 biler er på banen samtidig, er feltet delt ind i tre jævnbyrdige grupper, der konkurrerer indbyrdes. I gruppe 1 finder man således de biler, som er meget tæt på deres originale ophav, mens bilerne i gruppe 3 nærmest er ombygget til ukendelighed.
Publikum kan kende forskel på bilerne i de tre grupper ved hjælp af deres tre-cifrede startnumre. Numre fra 100 til 199 dækker gruppe 1, numre fra 200 til 299 dækker gruppe 2 og numre fra 300 til 399 dækker gruppe 3.
Der bliver brug for hele langsiden, når 32 biler sendes afsted i Special Saloon Festivalen på Ring Djursland på søndag den 29. maj.
Kilde: Grenå Bladet
rex