refarart fra Økonomiudvalget D. 7. Juni 2005
1. Regnskab 2004
J.nr.: 00.01 S08 Init.: hjl
of-437.doc
Sagsfremstilling:
Der foreligger regnskab for året 2004.
Regnskabsmaterialet er opdelt i følgende publikationer:
• Årsberetning
• Udgiftsregnskab
• Omkostningsregnskab
Økonomichefen indstiller, at regnskabet godkendes og afgives til revision.
2. Tillægsbevilling - realisering af kommunegaranti vedrørende Efterskolen Fremtidsbroen
J.nr.: 17.11.03 Ø60 Init.: hjl
of-436.doc
Sagsfremstilling:
Kommunalbestyrelsen besluttede i møde den 14. september 2000 at yde Efterskolen Fremtidsbroen en kommunegaranti på 1.250.000 kr. for den sidste ydelse på købesummen af efterskolens køb af Dalstrup Centret af Århus Amt.
Efter at efterskolen er gået konkurs har Århus Amt generhvervet ejendommen med henblik på indretning af Dalstrup Centret til sikret institution i et godt samarbejde med Nørre Djurs Kommune.
Århus Amt har i forbindelse med salget til efterskolen måtte notere et tab på 6,5 mio. kr., og ser sig derfor nødsaget til at gøre garantien for den sidste rate gældende over for Nørre Djurs Kommune.
På den baggrund ansøges der om en tillægsbevilling på 1.250.000 kr. til funktion 8.20 Pantebreve.
Økonomichefen indstiller, at der meddeles tillægsbevilling som ansøgt, og at tillægsbevillingen finansieres af de likvide midler, da udgiften selvsagt ikke var forudsat i budgettet, og der ikke inden for Økonomiudvalgets område er mulighed for at finde dækning for så stort et beløb.
3. Tilsynsrapport, Skatteankenævnet 2004
J.nr.: 25.25.05K03 Init.: pj
ok-253.doc
Sagsfremstilling:
ToldSkat Østjylland fremsender rapport vedrørende tilsynet med Skatteankenævnet i Nørre Djurs Kommune for perioden 1. januar 2004 - 31. december 2004.
Det fremgår af tilsynsrapporten, at efterprøvelse af skatteankenævnets afgørelser ikke har givet anledning til bemærkninger.
På baggrund af det gennemførte tilsyn konkluderer ToldSkat Østjylland, at skatteankenævnet har løst opgaven på tilfredsstillende måde.
Skatteinspektøren indstiller, at rapporten tages til efterretning.
4. Forslag til ligningsplan - 1. juli - 31. december 2005
J.nr.: 25.25.02P15 Init.: Pj
ok-252.doc
Sagsfremstilling:
Der foreligger forslag til ligningsplan for produktionsperioden 1. juli - 31. december 2005.
Forslaget tager udgangspunkt i § 1 i Skattestyrelseslovens jfr. lovbekendtgørelse nr. 868 af 12. august 2004, hvorefter kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at der hvert år udarbejdes en kommunal ligningsplan, og at planen følges.
Forslaget til ligningsplanen har været forelagt ToldSkat Østjylland der udtaler, at planen opfylder de krav, der er opstillet i den af Ligningsrådet vedtaget centrale ligningsplan.
I forhold til tidligere år gælder ligningsplanen kun et halvt år, idet personligningsplanen skal bringes på linje med den øvrige kontrolplanlægning på selskabsskatte- samt moms- og afgiftsområdet.
Der er endvidere taget forbehold i ligningsplanen, idet Skatteafdelingen indgår i fusionen mellem de kommunale skattemyndigheder og de statslige told- og skattemyndigheder den 1. november 2005, således at kommunalbestyrelsen intet ansvar har for at planen følges efter dette tidspunkt.
Skatteinspektøren indstiller, at forslaget godkendes.
5. Tryghedserklæring
J.nr.: 81.00.00P22 Init.: sb
ok-259.doc
Sagsfremstilling:
Det Midlertidige Tværgående Hovedsamarbejdsudvalg (MTHSU) har i møder den 3. marts 2005 og den 4. maj 2005 drøftet og udarbejdet udkast til en tryghedserklæring for Norddjurs Kommune.
Tryghedserklæringens overskrifter er:
Etiske spilleregler.
Ændringer på vej.
Åbenhed og dialog.
Sikkerhed i ansættelse og løn.
MTHSU indstiller tryghedserklæringen til godkendelse i Den Politiske Styregruppe og de fire byråd/kommunalbestyrelser.
Tryghedserklæringen beror i sagen.
Den Politiske Styregruppe anbefaler tryghedserklæringen til godkendelse i de fire
byråd/kommunalbestyrelser.
6. Kontrakt med KMD, Kommunesammenlægning
J.nr.: 85.11.10Ø54 Init.: mc
ok-258.doc
Sagsfremstilling:
I forbindelse med etableringen af Norddjurs Kommune skal der igangsættes en proces med at samkøre de implicerede kommuners IT-systemer. Kommunerne anvender forskellige IT-systemer, dels systemer, der leveres af KMD, og dels systemer der leveres af andre leverandører.
Samkøringsprocessen kan opdeles i en harmoniseringsfase og en konverteringsfase, hvor der i harmoniseringsfasen skal træffes en lang række valg f.eks. valg af programmer/systemer, valg af niveauer i de forskellige systemer m.v. I konverteringsfasen sker overførsel af data fra de enkelte kommuners nuværende programmer/systemer til den nye kommunes programmer/systemer.
Med henblik på at forberede og gennemføre konverteringsopgaven, således at der er sikkerhed for, at IT-systemerne fungerer så optimalt som muligt fra den 1. januar 2007, har KMD udviklet en række reformmodeller, der kan tilvælges og fravælges af sammenlægningskommunerne i løbet af procesperioden. Fokusgruppen på IT-området har valgt de reformmodeller, der for nærværende anses for relevante.
Den Administrative Styregruppe har godkendt et forslag til projektorganisering og godkendt valget af reformmodeller, og Fokusgruppen på IT-området har i samarbejde med KMD udarbejdet en konverteringsaftale (kontrakt). Den samlede udgift er med de valgte moduler opgjort til 10.354.315 kr., hvor Sønderhald Kommune indgår med hele kommunen. Det er aftalt, at når der foreligger en afklaring i forhold til deling af Sønderhald Kommune, skal der foretages en justering af aftalerne mellem Norddjurs Kommune og Ny Randers Kommune.
Af beløbet på 10.354.315 kr. udgør betalingen for reformmodellerne 9.354.315 kr., medens den de sidste 1.000.000 kr. er afsat til tilvalgsydelser. Den Administrative Styregruppe har herudover besluttet, at der i sammenlægningsomkostningerne indregnes yderligere 1,0 mill. kr. til konvertering af andre programmer.
Der er aftalt følgende betalingsplan:
Betalingsplan:
Aktivitet Tidspunkt Andel pct. Beløb i alt
1. rate 1 måned efter kontraktindgåelse 10,00% 1.035.432
2. rate 1. december 2005 15,00% 1.553.147
I alt 2005 25,00% 2.588.579
3. rate 1. april 2006 20,00% 2.070.863
4. rate 1. september 2006 20,00% 2.070.863
I alt 2006 40,00% 4.141.726
5. rate 1. februar 2007 35,00% 3.624.010
I alt 100,00% 10.354.315
I betalingsplanen indgår tilvalgsydelserne, der er frivillige, og der foretages pr. 1. februar 2007 en endelig opgørelse af leverede tilvalgsydelser, hvorefter eventuelle reguleringer vil blive foretaget som en ændring af sidste rate.
I skemaet nedenfor er vist den samlede udgift fordelt efter indbyggertallet pr. 1. januar 2005, og hver enkelt kommunes andel heraf.
Konverteringsudgifter:
Fordeling mellem kommunerne
Aktivitet Beløb Kommune
Afregnes Fordelt Grenaa Nørre Djurs Rougsø Sønderhald I alt
1. rate 1.035.432 925.985 450.075 185.018 195.038 95.853 925.985
2. rate 1.553.147 1.388.978 675.113 277.528 292.557 143.780 1.388.978
I alt 2005 2.588.579 2.314.963 1.125.188 462.546 487.596 239.633 2.314.963
3. rate 2.070.863 1.851.970 900.151 370.037 390.077 191.706 1.851.970
4. rate 2.070.863 1.851.970 900.151 370.037 390.077 191.706 1.851.970
I alt 2006 4.141.726 3.703.940 1.800.301 740.073 780.153 383.413 3.703.940
5. rate 3.624.010 3.240.948 1.575.263 647.564 682.634 335.486 3.240.948
I alt 10.354.315 9.259.851 4.500.753 1.850.183 1.950.383 958.532 9.259.851
Det er med KMD aftalt, at Rougsø Kommune er betalingskommune, og at Rougsø Kommune forestår opkrævningen over for de andre kommuner. Det er i skemaet foran forudsat, at de enkelte kommuner opkræves for andelen fordelt efter indbyggertal, og at Rougsø Kommune udlægger differencen til ratebeløbet indtil endelig fordeling for Sønderhald Kommunes vedkommende er foretaget.
Den Administrative Styregruppe indstiller,
at kontrakten med KMD godkendes, og underskrives af borgmester og kommunaldirektør for de fire kommuner
at der meddeles en tillægsbevilling for budget 2005 på et samlet beløb for de fire kommuner på 2.315.000 kr. fordelt på de fire kommuner som anført i skemaet foran, og finansieres af kassebeholdningen. Tillægsbevillingen for Nørre Djurs Kommune udgør således 462.600 kr., og gives til funktion 6.51 Sekretariat og forvaltninger.
Kontrakten, der er på 287 sider, beror hos de enkelte kommunaldirektører.
7. Udarbejdelse af lokalplan for byvækstområdet ved Grenaavej, Gjerrild: Anlæg nr. 002.025, Matr.nr. 5e og 5i, Gjerrild By - ansøgning om anlægsbevilling samt tillægsbevilling til rådighedsbeløb i 2005 til konsulentbistand.
J.nr.: 00.01 S05 Init.: tdr
utm-207.doc
Sagsfremstilling:
Der er pt. ingen ledige byggegrunde i Gjerrild, der er derfor behov for, at igangsætte udarbejdelsen af en lokalplan for byvækstområdet ved Grenaavej i Gjerrild.
Lokalplanen forventes, at kunne udarbejdes i henhold til nedenstående tidsplan:
2005 - 2006
Maj- juni Bevillingssag behandles i UTM , ØK og KB
Juni Indgåelse af kontrakt/aftale om konsulentbistand til udarbejdelsen af lokalplanforslaget
Juli – Okt. Udarbejdelse af lokalplanforslag
Nov. Behandling af lokalplanforslag i UTM, ØK og KB
Dec – jan. Offentlig høring af lokalplanforslag
Febr. Udarbejdelse af endelig lokalplan
Febr. – marts Behandling af endelig lokalplan i UTM, ØK og KB
Teknisk Afdeling har ikke pt. ressourcer til at udføre opgaven. Det vurderes at udgiften hertil udgør 100.000 kr. Der ansøges derfor om en anlægsbevilling samt en tillægsbevilling til rådighedsbeløb i 2005 på kr. 100.000 til anvendelse af konsulentbistand til opgaven. Finansiering af bevillingen kan ikke anvises.
Teknisk chef indstiller, at der meddeles bevilling som ansøgt.
Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 26-05-2005
Fraværende: Ingen
Indstillingen anbefales.
8. Lokalplan nr. 78 for et parkeringsareal ved Fjellerup Strand.
J.nr.: 01.02.05-78 Init.: tdr
utm-208.doc
Sagsfremstilling:
Lokalplanen omhandler et område beliggende ved Vestre Klitvej, Fjellerup Strand.
Lokalplanen er udarbejdet for at reducere de trafikale vanskeligheder der opstår hver sommer langs Klitvej ved Fjellerup Strand.
Lokalplanen for området giver mulighed for at etablere et parkeringsareal for ca. 75 personbiler. Herudover giver det mulighed for opførelse af en offentlig toiletbygning med el og vand indlagt.
Lokalplanen fastlægger parkeringsarealets nærmere placering og vejadgang.
Lokalplanen fastlægger toiletbygningens placering og udformning.
Lokalplanen omfatter herudover Vestre Klitvej, som med vedtagelse af lokalplanen, optages som offentlig vej i hele sin længde.
Lokalplanforslaget har været udsendt i offentlig høring i 8 uger fra den 25. januar til den 22. marts 2005.
I høringsperioden er der indkommet 17 indsigelser/bemærkninger til lokalplanforslaget, heraf en positiv og en modtaget efter høringsfristens udløb.
Nr. Afsender Ejer af ejendommen beliggende:
1 Kim Bech Nielsen matr. nr. 12 ik og 12 n Fjellerup By, Fjellerup
2 Grundejerforeningen ”Fyrreklit”
3 Mikael Drejer matr. nr. 12 cr Fjellerup By, Fjellerup
4 Grundejerforeningen ”Fjellerup Strand Vest”
5 Susanne Axelsen matr. nr. 12 du og 12 db Fjellerup By, Fjellerup
6 Claus Mannerup Jørgensen matr. nr. 12 dv Fjellerup By, Fjellerup
7 Vejdirektoratet. (Grundejerforeningen ”Fjellerup Strand Vest”)
8 Bjarne E. Bødtker matr. nr. 12 nb Fjellerup By, Fjellerup
9 Keld Sørensen matr. nr. 12 es Fjellerup By, Fjellerup
10 Hanne og Søren Lund matr. nr. 12 kx Fjellerup By, Fjellerup
11 Grundejerforeningen ”Gl. Hegedal Strand”
12 Bjarne E. Bødtker matr. nr. 12 nb Fjellerup By, Fjellerup, fortsættelse af indsigelse af 3. marts 2005.
13 Hans Aage Pedersen og Henriette Anker matr. nr. 12 y Fjellerup By, Fjellerup
14 B. Sejersen matr. nr. 12 bn Fjellerup By, Fjellerup
15 Erik G. Jørgensen matr. nr. 12 mø Fjellerup By, Fjellerup
16 Helle Kjersgaard Nielsen matr. nr. 12 fh Fjellerup By, Fjellerup
17 Niels Rasmussen matr. nr. 12 ft Fjellerup By, Fjellerup, indsigelsen modtaget for sent, men er behandlet i lighed med de øvrige indsigelser.
Derudover er der modtaget følgende korrespondance i forbindelse med den offentlige høring:
1 Vejdirektoratet Vejdirektoratet har afvist klage fra Grundejerforeningen Fjellerup Strand Vest. Kommunen kan lade indsigelsen indgå i grundlaget for kommunens behandling af sagen. (Se ovenstående)
2 Århus Amt Ingen indvendinger imod vedtagelsen jf. planlovens § 29
Siden er der efter høringsperiodens udløb modtaget et brev af 26.april 2005 fra A. J. Frederiksen, Vestre Klitvej 41, Fjellerup med bemærkninger til kommunalbestyrelsen i forbindelse med den endelige vedtagelse af lokalplan nr.78.
Bemærkninger til de indkomne indsigelser, bemærkninger m.v.:
Ad. Indsigelse nr. 1
Støvpåvirkning
1a. Asfaltering af hele vejforløbet
Asfaltering er fravalgt for at lave mindst mulig indgreb i de eksisterende forhold og hindre vejen indbyder til hurtigt kørsel.
1b. Nedsættelse af det totale antal p-pladser
En nedsættelse af det totale antal p-pladser vil næppe reducere trafikmængden der kører til stedet, idet det ikke vil være synligt på lang afstand, hvorvidt der er ledige p-pladser på stedet.
Hastighed
Der er en hastighedsbegrænsning i hele sommerhusområdet på max. 40 km/t.
Parkeringsforbud
Der vil naturligvis fortsat være parkeringsforbud langs Vestre Klitvej.
Ejendomsværdi
Arealet har i henhold til Kommuneplan gennem en længere årrække været udlagt til offentligt formål og lokalplanens realisering er ikke for grundejerne en ukendt mulighed, ligesom der har været adgang for kørende til arealet, hvor udlagte natursten dog har afholdt turisterne fra at parkere på arealet. Der har været at parkeret ulovligt.
Ad. Indsigelse (positiv) nr. 2
Grundejerforeningen ”Fyrreklit” er positiv overfor forslaget.
Ad. Indsigelse nr. 3
Campering
Pladsen må jf. lokalplanens §3.1 kun anvendes til parkering af personbiler og autocampere i forbindelse med besøg på stranden. Der vil blive opsat skiltning på området, der opsættes træskilte hvis det er muligt. Overnatning og campering på arealet er jf. lokalplanens §3.4 ikke tilladt.
Affald
De allerede eksisterende affaldsbeholdere vil blive opstillet i tilknytning til toiletbygningen.
P-pladsens indretning
Lokalplanen lægger op til en meget begrænset ændring af arealet ved anlæggelse af p-pladsen: der vil som udgangspunkt ikke ske ændringer på arealet udover en afgrænsning af p-pladsen med store sten svarende til dem der afgrænser arealet i dag og den på stedet værende vegetation søges bevaret.
Private fællesveje der støder op til Vestre Klitvej
Der forventes ikke flere gæster ved stranden i området end der er i forvejen og derfor forventes heller ikke flere trafikanter på de private fællesveje der ender i Vestre Klitvej.
Ad. Indsigelse nr. 4
Indsigelsen indeholder forslag til ændret placering af den planlagte p-plads, således at den placeres nord for campingpladsen ved udmundingen af Møllebækvej. Det udpegede areal er beliggende i landzone, udpeget som hedeareal i henhold til Naturbeskyttelseslovens §3 og omfattet af strandbeskyttelseslinien og har aldrig været udlagt til offentlig formål.
Ad. Indsigelse nr. 5
Indsigelsen indeholder forslag til ændret placering af den planlagte p-plads, således at den placeres nord for campingpladsen ved udmundingen af Strandvejen. Det udpegede areal er beliggende i landzone, udpeget som hedeareal i henhold til Naturbeskyttelseslovens §3 og omfattet af strandbeskyttelseslinien og har aldrig været udlagt til offentlig formål.
Ad. Indsigelse nr. 6
Indsigelsen indeholder et forslag til en ændret placering af p-pladsen ved Bakkevej syd for sommerhusområdet i landzone, således at paradiset kan friholdes for trafik udover sommerhusgæsterne. Det er korrekt at etablering af p-pladsen skal hindre ulovlig parkering langs Klitvej, dog ikke af hensyn til inddrivelse af p-bøder, men af hensyn til, at alle der opholder sig i området bl.a. kan færdes sikkert og at det i nødstilfælde vil være muligt at komme frem til stedet med et redningskøretøj.
Ad. Indsigelse nr. 7
Indsigelsen er ikke rettet mod lokalplanen, men mod den deraf følgende ekspropriation af Vestre Klitvej og er videresendt af Vejdirektoratet til Nørre Djurs Kommune. Vejdirektoratet kan ikke behandle en klage vedrørende en lokalplan der ikke er endelig vedtaget.
Ad. Indsigelse nr. 8
Lokalplanforslaget er udsendt i overensstemmelse med § 26 i lov om planlægning, udsendelseslisten beror i sagen.
Etablering af p-pladserne på stedet sker for at skabe sikre og trygge rammer for alle der færdes ved og på Klitvej, Vestre Klitvej og området herved. Placeringen på stedet sker fordi det er her de trafikale problemer opstår og de kan dermed ikke løses ved at henvise til p-pladser på øvrige arealer. Placeringen af toiletfaciliteter på stedet sker for at skabe et rent miljø for såvel gæster som sommerhusejere i området og toiletbygningen vil blive opført på et sted og med en udformning, der påvirker området mindst muligt.
Ad. Indsigelse nr. 9
Indeholder et forslag om, at kommune indkøber trækvogne og parasoller og hyrer gymnasieelever til at servicere gæsterne frem og tilbage mellem stranden og de eksisterende p-pladser.
Ad. Indsigelse nr. 10
Uudnyttede parkeringsarealer ved Fjellerup Strand
Der stilles spørgsmålstegn ved om der er foretaget en undersøgelse af udnyttelsesgraden af de øvrige pladser ved Fjellerup Strand.
Sommerhusområdet Fjellerup Strand er i dag udbygget og en placering af yderligere parkeringspladser i området bag eksisterende sommerhuse vil give en afstand til stranden på en halv til en hel km.
Kommunen har konstateret at afstanden til stranden er afgørende for om folk benytter p-pladserne.
Derfor er det væsentligt at nye p-pladser placeres attraktivt i forhold til strandgæsternes behov, og dermed være medvirkende årsag til en forbedring af de trafikale forhold i området, hvor trafiksikkerheden og fremkommeligheden for den øvrige trafik i dag er belastet af parkerede biler i vejsiden.
De eksisterende parkeringsforhold i området langs Møllebækvej, Hemming Nielsens vej og Bøsholmstien er samlet set utilstrækkelige på gode stranddage i den turistmæssige højsæson. Skønsmæssigt er der årligt ca. 20-25 dage hvor de eksisterende parkeringsarealer ikke er tilstrækkelige og problemerne med parkerede biler langs Klitvej og Vestre Klitvej opstår.
(Eksisterende parkeringsarealer ses på vedlagte kortbilag).
I sommermånederne, hvor der er parkeringsfri zone på vejene langs Fjellerup strand, udskrives årligt samme antal parkeringsafgifter på Vestre Klitvej som på Klitvej, der er tre gange længere. Dette angiver behovet for parkeringspladser i den vestlige ende af strandområdet.
Det er i den vestlige ende af sommerhusområdet at behovet for parkeringspladser findes. Hovedparten af de besøgende ved Fjellerup Strand kommer fra Kastbjergvej (amtsvej) for derefter at følge kommunevejene Strandvejen og Møllebækvej til stranden.
Sikkerhed
Det er ikke afdelingens forventning, at p-pladsen vil medføre en øget trafik ved Fjellerup Strand som helhed. Ved Klitvej vil lokalplanen være medvirkende til at skabe et mere sikkert område at færdes i og på for såvel børn, som voksne.
Toiletbygning
Placeringen af toiletfaciliteter på stedet sker for at skabe et rent miljø for såvel gæster som sommerhusejere i området og toiletbygningen vil blive opført på et sted og med en udformning, der påvirker området mindst muligt.
Ad. Indsigelse nr. 11
Lov om miljøvurdering af planer og programmer
Forslaget var under udarbejdelse inden den 21. juli 2004 og den endelige vedtagelse sker inden 21. Juli 2006.
Ad. Indsigelse nr. 12
Lokalplanforslaget er udsendt i overensstemmelse med § 26 i lov om planlægning, udsendelseslisten beror i sagen.
Lokalplanen udlægger i overensstemmelse med kommuneplanens rammer området til offentligt formål herunder p-plads og en toiletbygning, hvilket betyder, at der anvendes allerede planlagt areal og ikke inddrages nye områder i det åbne land. Området søges i videst muligt omfang bevaret med det nuværende udseende og vegetation, der vil således ikke ske ændringer på arealet udover en flytning af de på stedet værende afgrænsningssten, skiltning med træskilte hvis muligt og opførelsen af en toiletbygning, med afskærmning af de eksisterende affaldsbeholdere på stedet. Toiletbygningen søges udformet og indpasset således at den er medvirkende til, at sikre et rent miljø på stedet, samtidig med at den påvirker stedet mindst muligt.
Det er ikke afdelingens forventning, at p-pladsen vil medføre en øget trafik ved Fjellerup Strand som helhed. Ved Klitvej vil lokalplanen være medvirkende til at skabe et mere sikkert område at færdes i og på for såvel børn, som voksne.
Etablering af p-pladserne på stedet sker for at skabe sikre og trygge rammer for alle der færdes ved og på Klitvej og området herved. Placeringen på stedet sker fordi det er her de trafikale problem opstår og de kan dermed ikke løses ved at henvise til p-pladser på øvrige arealer.
Der vil efter afdelingens vurdering ikke ske en væsentlig ændring af antallet af gæster på stedet, og der kan derfor ikke forventes en øget støjbelastning i området.
Ad. Indsigelse nr. 13
Støvpåvirkningen forventes ikke forøget ved anvendelse af området til p-plads og asfaltering er fravalgt for at lave mindst mulig indgreb i de eksisterende forhold og hindre at vejen indbyder til hurtig kørsel.
Ad. Indsigelse nr. 14
Pladsen må jf. lokalplanens §3.1 kun anvendes til parkering af personbiler og autocampere i forbindelse med besøg på stranden. Der vil blive opsat skiltning på området, der opsættes træskilte hvis det er muligt. Overnatning og campering på arealet er jf. lokalplanens §3.4 ikke tilladt.
Ad. Indsigelse nr. 15
Indeholder forslag til udvidelse af Vestre Klitvej fra 6 til 9 m og tillade kantparkering lang Vestre Klitvej for at sprede slitagen af området.
Udformningen af toiletbygningen vil ske i samarbejde med en arkitekt.
P-pladsen må i henhold til lokalplanens § 3.1 kun anvendes til parkering af personbiler og autocampere i forbindelse med besøg på stranden. Overnatning og campering på arealet er jf. lokalplanens § 3.4 ikke tilladt.
Området søges i videst muligt omfang bevaret med det nuværende udseende og vegetation, der vil således ikke ske ændringer på arealet udover en flytning af de på stedet værende afgrænsningssten og arealet bør derfor også fremstå som i dag.
Ad. Indsigelse nr. 16
Etablering af p-pladserne på stedet sker for at skabe sikre og trygge rammer for alle der færdes ved og på Klitvej. Placeringen på stedet sker fordi det er her de trafikale problemer opstår og de kan dermed ikke løses ved at henvise til p-pladser på øvrige arealer.
Området søges i videst muligt omfang bevaret med det nuværende udseende og vegetation, der vil således ikke ske ændringer på arealet udover en flytning af de på stedet værende afgrænsningssten og arealet bør derfor også fremstå som i dag.
Placeringen af toiletfaciliteter på stedet sker for at skabe et rent miljø for såvel gæster som sommerhusejere i området og toiletbygningen vil blive opført på et sted og med en udformning, der påvirker området mindst muligt.
Ad. Indsigelse nr.17
Indsigelsen er indkommet for sent.
Vestre Klitvej skal ikke ændres i sin nuværende udformning, der vil i henhold til lokalplanen kun blive anvendt stabilt grus til vedligeholdelse af vejen, af hensyn til ønsket om, at der ikke skal være mulighed for hastighedsforøgelse på strækningen.
Der forventes ikke en øget tilstrømning af gæster til stranden i området og etablering af p-pladserne på stedet sker for, at skabe sikre og trygge rammer for alle der færdes ved og på Klitvej og området herved. Placeringen på stedet sker fordi det er her de trafikale problemer opstår og de kan dermed ikke løses ved at henvise til p-pladser på øvrige arealer.
De indkomne indsigelser giver ikke anledning til ændringer i den endelige lokalplan.
Bilag:
• Lokalplan nr. 78
• Forespørgsel om dispensation fra strandbeskyttelseslinien af 11. juni 2004
• Grundejerforeningen Fyrreklits holdning til parkeringsarealet af 27. juli 2004
• Referat fra generalforsamling i grundejerforeningen ”Fjellerup Strand Vest” af 16. august 2004
• Protest mod dispensation fra strandbeskyttelseslinien fra grundejerforeningen ”Fjellerup Strand Vest” af 30. august 2004
• Anmodning fra Århus Amt om fremsendelse af særlig begrundelse for placering m.v. af 27. september 2004.
• Særlig begrundelse for placering indenfor strandbeskyttelseslinien m.v. af 7. oktober 2004.
• Tilsagn om EU mål 2 tilskud af 25. november 2004.
• Udtalelse om dispensation fra strandbeskyttelseslinien fra Århus Amt af 1. december 2004
• Indsigelser, korrespondance og afdelingens bemærkninger hertil i henhold til ovenstående liste.
• Oversigtkort - placering af indsigernes ejendomsbeliggenhed.
• Bemærkninger til kommunalbestyrelsen fra A. J. Frederiksen, Vestre Klitvej 41, Fjellerup af 26.april 2005.
Teknisk chef anbefaler, at lokalplanforslaget vedtages endeligt uden ændringer.
Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 26. maj 2005
Fraværende: Ingen.
Indstillingen anbefales.
9. Ansøgning fra Ørum Vandværk om kommunelån til vandforsyningsprojekt.
J.nr.: 09.05 Ø52 Init.: hjl
of-438.doc
Sagsfremstilling:
Ørum Vandværk har, på baggrund af henvendelse fra 2 ejendomme på Gl. Møllevej med akut vandmangel, udarbejdet et projekt for almen vandforsyning i området Aldershvilevej, Gl. Landevej og Gl. Møllevej. I forundersøgelsesfasen har der været rettet henvendelse til 17 potentielle forbrugere samt været afholdt møde med Ørbæk Vandværk, som ikke ser sig i stand til at udvide deres forsyningsområde, men har interesse i et samarbejde med Ørum Vandværk om forsyningssikkerhed.
Resultatet af forundersøgelsen er foreløbig, at de 2 ejendomme på Gl. Møllevej fastholder ønsket om tilslutning hurtigst muligt, nogle få har meddelt ingen interesse, mens de fleste har vist interesse, men ønsket at vente med tilslutning. Ørums forsyningsområde slutter i dag i Kni, men vandværket er indstillet på at udvide zone-2 området til at omfatte omhandlende projekt, dvs. faste afgifter for tilslutning i h.t. takstbladet.
Det kan bemærkes, at hovedparten af de private enkeltindvindere i området har problemer med at overholde gældende krav til drikkevandskvaliteten, så det må forventes at flere ejendomme tilmelder sig, når projektet besluttes realiseret.
Projektet er kalkuleret til ca. 290.000 kr., og indtægt ved ledningsbidrag fra 2 ejendomme på ca. 60.000 kr.
Der ansøges om et kommunelån på 230.000 kr. med en tilbagebetalingstid på 20 år.
I sagen beror låneansøgning, økonomisk overslag på baggrund af indhentede tilbud, oversigtskort samt regnskab og takstblad fra Ørum Vandværk.
Teknisk chef indstiller, at der meddeles tilsagn om et kommunelån på maks. 230.000 kr. med en tilbagebetalingstid på 20 år, men at det endelige lånebeløb først aftales, når der foreligger en opgørelse af projektets samlede økonomi.
Økonomichefen anbefaler indstillingen med den tilføjelse, at der til formålet gives en tillægsbevilling for 2005 på 230.000 kr. til funktion 8.20 Pantebreve, der - som ved tilsvarende ansøgninger - finansieres af de likvide aktiver (eventuel difference i forhold til det eksakte regnskabstal for opgaven, reguleres ved budgetopfølgning).
10. Ændring i bibliotekets personalenormering
J.nr.: 21.00.00 Init.: kmk
bk-017.doc
Sagsfremstilling:
Fra Nørre Djurs Bibliotek, v. Lars. J. Larsen, er der fremsendt ønske om, at der med virkning fra 1. oktober overføres 0,648 stilling (24 timer pr. uge) fra normeringen vedrørende kontorpersonale til 0,568 stilling (21 timer pr. uge) til normeringen vedrørende bibliotekarerne.
Herudover har folkebiblioteket p.t. 2,81 ugentlige bibliotekartimer på personalebudgettet, som ikke bliver anvendt. Disse timer vil ligeledes indgå i den bibliotekarstilling, der søges oprettet.
I alt søges der om oprettelse af en bibliotekarstilling på 24 ugentlige timer (0,648 stilling).
Begrundelsen er at biblioteket ønsker at opruste børnebiblioteksområdet, som det ikke har været muligt at give den opmærksomhed, som det burde have. Det nye Ørum Bibliotek, som tages i brug i løbet af 2006, vil også give nye og bedre muligheder for opprioritering af børnebiblioteksarbejdet. Ændringen flytter ressourcer fra det administrative arbejde til publikumsvens arbejdet, hvilket kommer brugerne til gode, ligesom ændringen sandsynligvis vil gøre det muligt at udvide åbningstiden en smule.
Normering, kontorpersonale Normering, bibliotekarer
Nuværende normering 1,648 stilling 2,293 stilling
ønsket ændring - 0,648 stilling + 0,648 stilling
Ny normering 1,000 stilling 2,941 stilling
Normeringsændringen medfører ikke nogen merudgift for kommunen.
Der vil som en konsekvens af normeringsændringen blive et mindreforbrug på løn til kontorpersonale og et merforbrug på løn til bibliotekspersonale. På grund af udgiftsneutraliteten og på grund af at ændringerne sker inden for bibliotekets ramme, vil der ikke blive forelagt tillægsbevillingsansøgning .
Forvaltningschefen indstiller, at ansøgningen imødekommes.
Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 19. maj 2005
Fraværende: Henning Hansen
Anbefales.
11. Tilskud til madordninger i børnehaverne
J.nr.: 16.08.04 Init.: vv
bk-111.doc
Sagsfremstilling:
I forbindelse med udarbejdelse af budget 2004 blev tilskuddet til madordninger i børnehaverne fjernet.
Regeringen ønsker, at kommunerne sikrer, at “børnene (får) nogle gode rammer omkring måltidet i institutionen og bidrage( r) til, at børnene får nogle sunde madvaner, som de kan tage med sig resten af livet” (citat: Brev af november 2004 fra Familie- og forbrugerminister Henriette Kjær til kommunalbestyrelsen).
Der er grundlæggende en stor opmærksomhed omkring sundheden herunder ernæringen for vore børn.
Det har bl.a. baggrund i, at bedre ernæring øger livskvaliteten for det enkelte barn, at bedre ernæring øger indlæringsevnen og endelig, at bedre ernæring i før skole alderen bidrager til senere færre udgifter på sundhedsområdet.
Den socialdemokratiske gruppe indstiller derfor, at tilskuddet til madordninger i børnehaverne genindføres med virkning fra skoleåret 2005-06’ begyndelse.
Tilskuddet beløber sig til 140.000 kr. årligt og indarbejdes i budget 2006. For resten af 2005 (fra skoleårets begyndelse) beløber tilskuddet sig til 60.000 kr. Finansieringen heraf indgår i kommende budgetopfølgning.
Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 19. maj 2005
Fraværende: Henning Hansen
Indstillingen anbefales af et flertal bestående af Peter Bo Jensen, Elin Aabenhus og Kirsten Bech Hansen. Torben Lund kunne ikke anbefale.
12. Eventuelt
J.nr.: Init.:
ok-255.doc
Sagsfremstilling:
Kilde: Nørre Djurs Kommune
rex