Gjerrild Kro er med i et salgsfremstød, der skal lokke flere norske turister til Danmark. Et samarbejde mellem branncheforeningen Danske Kroer & Hoteller, det norske rederi Fjordline og Danmarks Turistråd/VisitDenmark har udløst den norske feriebrochure »Kroruten til Danmark 2005«.
Og ambitionen er selvsagt at få gjort nordmændene opmærksomme på de fantastiske ferieoplevelser, der ligger og venter på dem ude på de mange danske kroer.
Markedsføringen man har benyttet sig af i brochuren kaldes »storytelling«, hvilket betyder, at man serverer en rigtig historie fra det enkelte sted i stedet for bare at smide en masse fakta-oplysninger og superlativer i hovedet på folk. Det er én af flere nye trends i reklamebranchen, og nu benyttes den altså i bestræbelserne på at få hentet nogle flere købedygtige nordmænd til landet.
– Omkring lige netop det her projekt har jeg været med på nogle kurser i »storytelling«, og det er jo noget, der giver lidt ekstra kolorit på tingene. Vi elsker jo dybest set allesammen at få fortalt historier, og nu bruger vi det altså for første gang i vores markedsføring overfor nordmændene, siger indehaveren af Gjerrild Kro, Hilding Hvid, som er 2. generation på kroen.
Stedet har masser af historie og historier, og Hilding Hvid deler gerne ud af den/dem overfor sine gæster - og nu også i brochureform, hvor nordmændene omkring Gjerrild Kro i bedste storytelling-stil kan læse sig til, at den store danske forfatter og kulturpersonlighed, Holger Drachmann, var en flittig gæst på kroen mod slutningen af 1800-tallet. Gjerrild Kro blev grundlagt i 1843.
– Drachmann, som egentlig var uddannet marinemaler, elskede havet og elskede roen i Gjerrild, hvor han kunne sidde i timevis og skrive i en pavillon ved kroen, snakke med fiskerne og det hele taget suge til sig af kro-stemningen. Og netop roen, naturen, den gode veltillavede kro-mad og den hyggelig kro-stemning er det, som vi gerne har villet fremhæve som vores spidskompetencer i brochuren, og det synes jeg faktisk er lykkedes rigtig godt - ikke mindst via historien om Drachmann, siger Hilding Hvid.
Drachmann havde i øvrigt en lidt speciel vane, fremgår det af brochuren. Han var særdeles glad for at bade, og havde et rå æg med sig hver gang han skulle i bølgerne. Ægget knuste han mod en sten, hvorefter han skilte æggehviden og blommen fra hinanden. Da det var gjort slubrede han blommen i sig, hvorpå han hoppede i vandet. Han var overbevist om, at dette - sammen med dukkerten - gav ham en ren og klar stemme...!
Gjerrild Kro optræder i en flot brochure fra VisitDenmark, Danske Kroer & Hoteller og rederiet Fjordline. Brochuren skal lokke flere nordmænd til Danmarks mange hyggelige kroer. Her ses forsiden til brochuren.
Kilde: Grenå Bladet
jimmi