Reception og plakette-overrækkelse da nybygget tysk kæmpe-skib lagde vejen forbi Grenaa Havn!
Det tyske skib »Beluga Resolution« er ubetinget ét af de største skibe, der har anløbet Grenaa Havn nogensinde - med sine 135 meter i længden og 21,5 meter i bredden. Samtidig var det oveni hatten en speciel begivenhed på den måde, at Grenaa Havn er den første havn som det nybyggede skib har anløbet i forbindelse med dets ordinære drift siden det for nylig forlod det hollandske værft, som det er bygget på.
Noget der blev markeret med en velbesøgt reception på selve skibet mandag i sidste uge, og samtidig med, at »Beluga Resolution« blev lastet med vindmølle-dele beregnet til det Nordamerikanske marked. Med et sådant »jomfru-anløb« følger der selvsagt visse traditioner. Blandt andet det, at den pågældende havn overrækker en plakatte til kaptajnen - i dette tilfælde den 55-årige tysker J. Lutz Heldt - til minde om skibets første havne-besøg i ordinær drift. Det var naturligvis havnens direktør, Henning Laursen, der overrakte plaketten til kaptajnen.
Skibet er bygget på Volharding Shipyards i Holland for det tyske rederi Beluga Shipping GMBH. Det tilhører en serie på i alt fire skibe, så »Beluga Resolution« har altså tre søsterskibe. Disse Beluga-skibe er specielt beregnet til tung last af tørt gods i alle mulige størrelser og afskygninger, og skibet betjener sig i den forbindelse af to kæmpekraner. Man kan således selv håndtere meget tungt gods - såsom de kæmpestore vindmølle-dele, som skibet blev lastet med på Grenaa Havn i sidste uge. Selv om der sejles i døgndrift via et treholds-skift, så er skibet ikke bemandet med mere end 14 mand alt i alt. Når der ikke skal flere folk til, så hænger det naturligvis sammen med, at skibet er spækket med alt hvad moderne skibs-elektronik og -automatik har at byde på. Og det er som bekendt ikke så lidt.
|
Havnen knudepunkt
for mølletransporter
»Beluga Resolution« var med sit anløb af Grenaa Havn blot en relativt lille del af en hel flåde af skibe, der i øjeblikket henter vindmølle-dele på Grenaa Havn for derpå at sejle dem til Nordamerika. I perioden fra juni til oktober er »Beluga Resolutions« havne-anløb i Grenaa blot 1 ud af i alt 20 af slagsen. Speditionsselskabet Baltship A/S, Århus, er ansvarlig for at koordinere transporten af vindmøllerne, der køres til Grenaa fra diverse vindmølle-fabrikker i Danmark.
I juni-udgaven af havnens eget blad, »Havne & Erhvervsnyt«, oplyser Jørgen Hougaard fra Baltship A/S, at omkring 150 vindmøller sendes fra Grenaa i løbet af den 20 ugers periode, der er tale om.
– Vi har valgt Grenaa, fordi man på havnen er rigtig gode til at håndtere netop den type vindmøller, som for øjeblikket sendes til Nordamerika. Vi har i den forbindelse et tæt samarbejde med mæglerfirmaet Østship og Grenaa Havn A/S, og det fungerer fint. Der er en god stemning blandt alle aktørerne på havnen, og lastningen af skibene sker hurtigt, siger Jørgen Hougaard fra Baltship A/S til Havne & Erhvervsnyt.
Det er næsten alle dele til vindmøllerne, der sejles ud af Grenaa Havn. Dog mangler vingerne, som vindmølleskibene henter i Southampton i England inden Atlanterhavet krydses.
Et af de største skibsanløb i Grenaa Havns historie var samtidig et helt nybygget skib i form af »Beluga Resolution«, der sejler under tysk flag.
»Beluga Resolution« er 135 meter langt og 21,5 meter bredt, så der er plads til en hel del vindmøller i det kæmpestore lastrum på skibet.
Havnedirektør Henning Laursen (t.v.) overrakte en plakette til kaptajnen på »Beluga Resolution«, fordi der var tale om skibets første havneanløb nogensinde efter at være blevet indsat i ordinær drift. Det er dog ikke kaptajnen, som havnedirektøren ses sammen med på billedet her.
Kilde: grenå bladet
jimmi