Det er en helt uacceptabelt, når trafikminister Flemming Hansen nu udskyder forbedringerne på Grenaa-banen i 2 år. Den politiske aftale om Grenaa-banen indebærer, at forbedringerne skulle være gennemført i 2004, men nu mener trafikministeren det først skal gælde i 2006. Derfor må vi nu samles bredt i Århus Amt og engang for alle forklare trafikministeren at aftalen skal holdes – også tidsmæssigt.
Uacceptabel nedprioritering Grenaa-banen
Det er en helt uacceptabelt, når trafikminister Flemming Hansen nu udskyder forbedringerne på Grenaa-banen i 2 år. Den politiske aftale om Grenaa-banen indebærer, at forbedringerne skulle være gennemført i 2004, men nu mener trafikministeren det først skal gælde i 2006. Derfor må vi nu samles bredt i Århus Amt og engang for alle forklare trafikministeren at aftalen skal holdes – også tidsmæssigt.
Det siger det socialdemokratiske folketingsmedlem Jan Petersen, der er valgt i Grenaa-kredsen og var med til at indgå aftalen med SF og Enhedslisten under SR-regeringen.
Jeg synes der er modstand hele tiden og mange steder mod forbedringer på Grenaa-banen. Så er det praktiske problemer, så mener nogen den skal overgå til busdrift og nu forstår jeg der skal priorite-res på Sjælland først.
Trafikministeren har krævet METRO til tiden i København. Jeg vil tilsvarende kræve tog til tiden på Grenaa-banen og jeg opfordrer alle folketingsmedlemmer i Århus Amt til at bakke dette krav op.
Derfor er jeg i kontakt med Morten Homann, SF og Keld Albrechtsen fra Enhedslisten med en op-fordring om, at vi nu involverer alle partiers folketingsmedlemmer i Århus Amt i sagen. Uanset at aftalen er indgået under den tidligere regering, så har vi alle en interesse i, at en så vigtig aftale for vores region ikke fortsat kan nedprioriteres, siger Jan Petersen.
Kilde: Pressemedelse
Sv.E.